BBC

Van Wikipedia, de gratis encyclopedie
Ga naar navigatie Ga naar zoeken

British Broadcasting Corporation
TypeWettelijke vennootschap met een koninklijk handvest
IndustrieMassa media
VoorgangerBritish Broadcasting Company
Gesticht18 oktober 1922 ; 98 jaar geleden (als British Broadcasting Company) 1 januari 1927 ; 94 jaar geleden (als British Broadcasting Corporation) (1922-10-18)
 (1927-01-01)
OprichterHM regering
John Reith , eerste directeur-generaal
HoofdkwartierBroadcasting House , Londen, Verenigd Koninkrijk
Geserveerd gebied
Wereldwijd
Sleutelfiguren
Producten
Diensten
WinstToenemen £ 4,943 miljard (2020) [1]
Afnemen£ 122 miljoen (2020) [1]
Afnemen£ 119 miljoen (2020) [1]
Totale activaToenemen£ 1,993 miljard (2020) [1]
Eigenaarpubliek eigendom [2]
Aantal werknemers
22.749 (2020) [1]
DivisiesBBC Studios
BBC Sport
BBC Music
BBC News
Websitewww .bbc .com Bewerk dit op Wikidata

De British Broadcasting Corporation ( BBC ) is de nationale omroeporganisatie van het Verenigd Koninkrijk . Het hoofdkantoor is gevestigd in Broadcasting House in Londen , het is 's werelds oudste nationale omroeporganisatie en de grootste omroeporganisatie ter wereld qua aantal werknemers, met in totaal meer dan 22.000 medewerkers, van wie er meer dan 19.000 in de publieke sector werken. [3] [4] [1] [5] [6] [7] Het totale aantal BBC-personeelsleden bedraagt ​​35.402, inclusief parttime, flexibel en vast contract. [8]

De BBC is opgericht in het kader van een Koninklijk Handvest [9] en opereert onder haar overeenkomst met de staatssecretaris voor Digitaal, Cultuur, Media en Sport . [10] Haar werk wordt voornamelijk gefinancierd door een jaarlijkse vergoeding voor televisielicenties [11] die in rekening wordt gebracht aan alle Britse huishoudens, bedrijven en organisaties die elk type apparatuur gebruiken om live televisie- uitzendingen te ontvangen of op te nemen en iPlayer- catch-up. [12] De vergoeding wordt vastgesteld door de Britse regering , overeengekomen door het parlement , [13]en wordt gebruikt om de radio-, tv- en onlinediensten van de BBC te financieren die de naties en regio's van het VK bestrijken . Sinds 1 april 2014 financiert het ook de BBC World Service (in 1932 gelanceerd als de BBC Empire Service), die uitzendt in 28 talen en uitgebreide tv-, radio- en onlinediensten biedt in het Arabisch en Perzisch .

Ongeveer een kwart van de inkomsten van BBC is afkomstig van haar commerciële dochteronderneming BBC Studios (voorheen BBC Worldwide ), die BBC-programma's en -diensten internationaal verkoopt en ook de internationale 24-uurs Engelstalige nieuwsdiensten BBC World News van de BBC distribueert , en van BBC.com, aangeboden door BBC Global News Ltd. In 2009 ontving het bedrijf de Queen's Award for Enterprise als erkenning voor zijn internationale prestaties. [14]

Vanaf het begin, via de Tweede Wereldoorlog (waar de uitzendingen hielpen om de natie te verenigen), tot de popularisering van televisie in het post-WW2-tijdperk en internet in de late 20e en vroege 21e eeuw, heeft de BBC een prominente rol gespeeld in het Britse leven en de cultuur. [15] Het is ook in de volksmond bekend als The Beeb , Auntie , of een combinatie van beide (als Auntie Beeb ). [16] [17]

Geschiedenis

De geboorte van de Britse omroep, 1920 tot 1922

Eerste levende openbare uitzending van Groot-Brittannië werd gemaakt van de fabriek van Marconi Wireless Telegraph Company in Chelmsford in juni 1920. Het werd gesponsord door de Daily Mail ' s Heer Northcliffe en kenmerkte de beroemde Australische sopraan Dame Nellie Melba . De uitzending van Melba sprak tot de verbeelding van de mensen en markeerde een keerpunt in de houding van het Britse publiek ten opzichte van de radio. [18] Dit publieke enthousiasme werd echter niet gedeeld in officiële kringen waar dergelijke uitzendingen werden gehouden om belangrijke militaire en civiele communicatie te verstoren. Tegen het einde van 1920, druk vanuit deze hoeken en onbehagen onder het personeel van de vergunningverlenende autoriteit, de General Post Office(GPO), was voldoende om te leiden tot een verbod op verdere uitzendingen van Chelmsford. [19]

Maar in 1922 had het GPO bijna 100 verzoeken om uitzendlicenties ontvangen [20] en besloot het zijn verbod in te trekken in de nasleep van een petitie van 63 draadloze verenigingen met meer dan 3.000 leden. [21] Bezorgd om dezelfde chaotische expansie als in de Verenigde Staten te voorkomen, stelde het GPO voor om één enkele uitzendlicentie te verlenen aan een bedrijf dat gezamenlijk eigendom is van een consortium van toonaangevende fabrikanten van draadloze ontvangers, bekend als de British Broadcasting Company Ltd. . John Reith , een Schotse calvinist, werd in december 1922 benoemd tot haar algemeen directeur een paar weken nadat het bedrijf maakte zijn eerste officiële uitzending. [22] L. Stanton Jefferies was de eerste muziekdirecteur. [23]Het bedrijf zou worden gefinancierd door een royalty op de verkoop van draadloze BBC-ontvangtoestellen van erkende binnenlandse fabrikanten. [24] Tot op de dag van vandaag streeft de BBC ernaar de Reithiaanse richtlijn te volgen om "te informeren, op te voeden en te entertainen". [25]

Van particulier bedrijf naar openbaar bedrijf, 1923 tot 1926

De financiële regelingen bleken al snel ontoereikend. De verkoop van sets was teleurstellend omdat amateurs hun eigen ontvangers maakten en luisteraars concurrerende sets zonder licentie kochten. [26] Medio 1923 waren de besprekingen tussen het GPO en de BBC vastgelopen en de Postmaster General gaf opdracht tot een herziening van de uitzendingen door de Sykes-commissie. De commissie adviseerde een kortetermijnreorganisatie van de licentievergoedingen met verbeterde handhaving om de onmiddellijke financiële problemen van de BBC aan te pakken, en een groter deel van de licentie-inkomsten te verdelen tussen de BBC en de GPO. Dit zou worden gevolgd door een eenvoudige licentievergoeding van 10 shilling zonder royalty's zodra de bescherming van de draadloze fabrikanten was verlopen. Het uitzendmonopolie van de BBC werd expliciet gemaakt voor de duur van de huidige uitzendvergunning, evenals het reclameverbod. De BBC mocht ook geen nieuwsbulletins presenteren vóór 19:00 uur en was verplicht om al het nieuws van externe draaddiensten te halen.

Medio 1925 werd de toekomst van de omroep nader bekeken, dit keer door het Crawford-comité. Inmiddels had de BBC, onder leiding van Reith, een consensus gesmeed voor een voortzetting van de verenigde (monopolie) omroepdienst, maar er was nog steeds meer geld nodig om de snelle expansie te financieren. Fabrikanten van draadloze netwerken wilden graag uit het verliesgevende consortium stappen en Reith wilde graag dat de BBC als een openbare dienst zou worden gezien in plaats van als een commerciële onderneming. De aanbevelingen van het Crawford-comité werden in maart van het volgende jaar gepubliceerd en waren nog in behandeling bij het GPO toen de algemene staking van 1926brak uit in mei. Door de staking werd de krantenproductie tijdelijk onderbroken en met de afschaffing van de beperkingen op nieuwsbulletins werd de BBC plotseling de belangrijkste nieuwsbron voor de duur van de crisis. [27]

De crisis plaatste de BBC in een delicate positie. Aan de ene kant was Reith zich er terdege van bewust dat de regering haar recht zou kunnen uitoefenen om de BBC op elk moment als spreekbuis van de regering te vorderen als de BBC uit de pas zou lopen, maar aan de andere kant wilde hij het vertrouwen van het publiek behouden door onafhankelijk lijkt te handelen. De regering was verdeeld over hoe om te gaan met de BBC, maar vertrouwde uiteindelijk op Reith, wiens verzet tegen de staking die van de premier weerspiegelde. Hoewel vooral Winston Churchill de BBC wilde opeisen om deze "naar het best mogelijke voordeel" te gebruiken, schreef Reith dat de regering van Stanley Baldwin wilde kunnen zeggen "dat ze [de BBC] niet hebben opgeëist, maar ze weten dat ze kunnen erop vertrouwen dat we niet echt onpartijdig zijn".[28]Zo kreeg de BBC voldoende speelruimte om de doelstellingen van de regering grotendeels naar eigen keuze na te streven. De resulterende berichtgeving van zowel de standpunten van de stakers als de regering maakte indruk op miljoenen luisteraars die niet wisten dat de premier vanuit Reiths huis naar de natie had uitgezonden, met behulp van een van Reiths soundbites die op het laatste moment was ingevoegd, of dat de BBC uitzendingen van de Labour had verboden. Partij en vertraagde een vredesoproep van de aartsbisschop van Canterbury . Aanhangers van de staking noemden de BBC de BFC voor British Falsehood Company. Reith kondigde persoonlijk het einde van de staking aan, die hij markeerde door te reciteren uit Blake's " Jeruzalem " om aan te geven dat Engeland gered was. [29]

Terwijl de BBC de neiging heeft om zijn berichtgeving over de algemene staking te karakteriseren door de nadruk te leggen op de positieve indruk die wordt gewekt door zijn evenwichtige berichtgeving over de standpunten van de regering en stakers, heeft Jean Seaton , hoogleraar mediageschiedenis en de officiële BBC-historicus, de aflevering gekarakteriseerd als de uitvinding van "moderne propaganda in zijn Britse vorm". [27] Reith voerde aan dat het vertrouwen dat verkregen is door 'authentiek onpartijdig nieuws' dan kan worden gebruikt. Onpartijdig nieuws was niet per se een doel op zich. [30]

De BBC deed het goed uit de crisis, die een nationaal publiek voor zijn uitzendingen verstevigde, en het werd gevolgd door de aanvaarding door de regering van de aanbeveling van het Crawford Committee (1925-1926) om de British Broadcasting Company te vervangen door een niet- commerciële, door de Kroon gecharterde organisatie: de British Broadcasting Corporation.

1927 tot 1939

Masthead uit de editie van 25 december 1931 van de Radio Times , inclusief het BBC-motto "Nation will speak peace to Nation"
Televisiepionier John Logie Baird (hier te zien in 1917) zond het eerste BBC-drama uit, The Man with the Flower in His Mouth , op 14 juli 1930, en de eerste live-uitzending, The Derby , op 2 juni 1931. [31] [ 32]

De British Broadcasting Corporation ontstond op 1 januari 1927 en Reith - pas geridderd - werd benoemd tot de eerste directeur-generaal. Om haar doel en (verklaarde) waarden te vertegenwoordigen, nam het nieuwe bedrijf het wapen aan , inclusief het motto "Natie zal vrede spreken tot Natie". [33]

Het Britse radiopubliek had weinig andere keus dan de luxe programmering van de BBC. Reith, een intens moralistische bestuurder, had de volledige leiding. Zijn doel was om uit te zenden "Alles wat het beste is in elke afdeling van menselijke kennis, inspanning en prestatie .... Het behoud van een hoge morele toon is duidelijk van het allergrootste belang." [34] Reith slaagde erin een hoge muur te bouwen tegen een Amerikaanse free-for-all in radio, waarin het doel was om het grootste publiek aan te trekken en daarmee de grootste advertentie-inkomsten veilig te stellen. Er was geen betaalde reclame op de BBC; alle inkomsten kwamen uit een belasting op het ontvangen van sets. Het highbrow-publiek genoot er echter enorm van. [35] In een tijd waarin Amerikaanse, Australische en Canadese zenders enorm veel publiek trokken om hun lokale teams toe te juichen met de uitzending van honkbal, rugby en hockey, legde de BBC de nadruk op dienstverlening voor een nationaal in plaats van een regionaal publiek. Bootraces werden goed behandeld, evenals tennis en paardenraces, maar de BBC was terughoudend om de zeer beperkte zendtijd te besteden aan lange voetbal- of cricketwedstrijden, ongeacht hun populariteit. [36]

De radiostudio van de BBC in Birmingham, uit het BBC Hand Book 1928, dat het beschreef als "Europa's grootste studio".

John Reith en de BBC, met steun van de Kroon , bepaalden de universele behoeften van de mensen van Groot-Brittannië en zenden inhoud uit volgens deze waargenomen normen. [37] Reith censureerde effectief alles waarvan hij dacht dat het schadelijk zou zijn, direct of indirect. [38] Terwijl hij vertelt over zijn tijd bij de BBC in 1935, beweert Raymond Postgate dat BBC-zenders een ontwerp van hun mogelijke uitzending ter goedkeuring moesten indienen. Er werd verwacht dat ze hun inhoud zouden afstemmen op de bescheiden, kerkgaande ouderen of een lid van de clerus . [39]Tot 1928 werd van entertainers die op de BBC uitzonden, zowel zangers als "praters" verwacht dat ze bijbelse citaten, klerikale imitaties en verwijzingen, verwijzingen naar drank of het verbod in Amerika , vulgaire en twijfelachtige zaken en politieke toespelingen vermeden. [38] De BBC sloot populaire buitenlandse muziek en muzikanten uit van haar uitzendingen, terwijl ze Britse alternatieven promootte. [40] Op 5 maart 1928 handhaafde de premier , Stanley Baldwin , de censuur van redactionele meningen over de openbare orde, maar stond de BBC toe kwesties van religieuze, politieke of industriële controverse aan te pakken. [41]De resulterende politieke "praatserie", ontworpen om Engeland te informeren over politieke kwesties, werd bekritiseerd door leden van het parlement, waaronder Winston Churchill , David Lloyd George en Sir Austen Chamberlain . Degenen die tegen deze chats waren, beweerden dat ze de meningen van degenen in het parlement die niet door partijleiders of partijzwepen zijn voorgedragen het zwijgen opleggen, waardoor onafhankelijke, niet-officiële standpunten worden onderdrukt. [41] In oktober 1932 marcheerden de politieagenten van de Metropolitan Police Federation uit protest tegen een voorgestelde loonsverlaging. Uit angst voor afwijkende meningen binnen de politie en publieke steun voor de beweging, censureerde de BBC de berichtgeving over de gebeurtenissen en zond alleen officiële verklaringen van de regering uit. [41]

Gedurende de jaren dertig werden politieke uitzendingen nauwlettend gevolgd door de BBC. [42] In 1935 censureerde de BBC de uitzendingen van Oswald Mosley en Harry Pollitt . [41] Mosley was een leider van de Britse Unie van Fascisten en Pollitt een leider van de Communistische Partij van Groot-Brittannië . Ze waren gecontracteerd om een ​​reeks van vijf uitzendingen over de politiek van hun partij te verzorgen. De BBC heeft in samenwerking met het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken deze serie eerst opgeschort en uiteindelijk geannuleerd zonder kennisgeving van het publiek. [42] [41]Minder radicale politici kregen te maken met soortgelijke censuur. In 1938 stelde Winston Churchill een reeks gesprekken voor over de Britse binnenlandse en buitenlandse politiek en zaken, maar werd op dezelfde manier gecensureerd. [42] De censuur van het politieke discours door de BBC was een voorbode van de totale stopzetting van het politieke debat dat zich manifesteerde via de BBC in oorlogstijd. [42] Het ministerie van Buitenlandse Zaken hield vol dat het publiek zich niet bewust moest zijn van hun rol in de censuur. [41] Van 1935 tot 1939 probeerde de BBC ook de radiogolven van het Britse rijk te verenigen door personeel naar Egypte , Palestina , Newfoundland , Jamaica , India , Canada te sturen.en Zuid-Afrika . [43] Reith bezocht persoonlijk Zuid-Afrika en lobbyde voor door de staat gerunde radioprogramma's die in 1936 door het Zuid-Afrikaanse parlement werden aanvaard . [43] Een soortgelijk programma werd in Canada aangenomen. Door samenwerking met deze door de staat gerunde omroepcentra liet Reith een erfenis van culturele invloed achter in het hele rijk van Groot-Brittannië met zijn vertrek uit het bedrijf in 1938. [43]

Experimentele televisie-uitzendingen werden gestart in 1929, met behulp van een elektromechanisch 30-lijnssysteem ontwikkeld door John Logie Baird . [44] Beperkte regelmatige uitzendingen die dit systeem gebruikten, begonnen in 1934, en een uitgebreide dienst (nu de BBC Television Service genoemd ) begon in november 1936 vanuit Alexandra Palace , afwisselend met een verbeterd mechanisch Baird-systeem met 240 lijnen en het volledig elektronische 405- line Marconi-EMI-systeem dat was ontwikkeld door een EMI- onderzoeksteam onder leiding van Sir Isaac Shoenberg . [45]Door de superioriteit van het elektronische systeem viel het mechanische systeem begin het volgende jaar weg, waarbij het Marconi-EMI-systeem het eerste volledig elektronische televisiesysteem ter wereld was dat voor reguliere uitzendingen werd gebruikt. [46]

BBC versus andere media

Koning George V geeft de 1934 Royal Christmas Message op BBC Radio. Het jaarlijkse bericht beschrijft meestal de belangrijkste gebeurtenissen van het jaar.

Het succes van de uitzendingen veroorzaakte vijandigheden tussen de BBC en gevestigde media zoals theaters, concertzalen en de platenindustrie. In 1929 klaagde de BBC dat de agenten van veel komieken weigerden contracten voor uitzendingen te ondertekenen, omdat ze vreesden dat het de artiest zou schaden "door zijn materiële muf te maken" en dat het "de waarde van de artiest als een zichtbare music-hall-artiest zou verminderen ". Aan de andere kant was de BBC "zeer geïnteresseerd" in een samenwerking met de platenmaatschappijen die "de afgelopen jaren ... niet traag zijn geweest om platen te maken van zangers, orkesten, dansbands, enz. Die hun macht al hebben bewezen om populariteit te bereiken door draadloos." Hoorspelen waren zo populair dat de BBC in 1929 6000 manuscripten had ontvangen.de meeste van hen zijn geschreven voor toneel en van weinig waarde voor de uitzending: "Dag in dag uit komen manuscripten binnen, en bijna allemaal gaan ze er weer uit via de post, met een briefje met de tekst 'We betreuren het, enz.'"[47] In de jaren dertig genoten ook muziekuitzendingen grote populariteit, bijvoorbeeld de vriendelijke en uitgebreide orgeluitzendingen in St George's Hall, Langham Place, door Reginald Foort , die van 1936 tot 1938 de officiële rol van BBC Staff Theatre Organist bekleedde; Foort bleef tot in de jaren veertig als freelance voor de BBC werken en genoot een landelijke aanhang.

Tweede Wereldoorlog

Standbeeld van George Orwell buiten Broadcasting House , hoofdkwartier van de BBC. Een verdediging van de vrijheid van meningsuiting in een open samenleving, de muur achter het standbeeld is gegraveerd met de woorden "Als vrijheid überhaupt iets betekent, betekent het het recht om mensen te vertellen wat ze niet willen horen", woorden van George Orwell 's voorgesteld voorwoord bij Animal Farm . [48]

Televisie-uitzendingen werden opgeschort van 1 september 1939 tot 7 juni 1946, tijdens de Tweede Wereldoorlog , en het werd overgelaten aan BBC Radio- omroepen zoals Reginald Foort om de natie op peil te houden. De BBC verplaatste het grootste deel van haar radioactiviteiten uit Londen, eerst naar Bristol en vervolgens naar Bedford. Concerten werden uitgezonden vanuit de Corn Exchange; de Trinity Chapel in St Paul's Church, Bedford was de studio voor de dagelijkse dienst van 1941 tot 1945, en in de donkerste dagen van de oorlog in 1941 kwamen de aartsbisschoppen van Canterbury en York naar St Paul's om uit te zenden naar het Verenigd Koninkrijk en alle andere delen van de wereld op de Nationale Gebedsdag. BBC-medewerkers tijdens de oorlog inbegrepenGeorge Orwell die twee jaar bij de omroep werkte. [48]

Tijdens zijn rol als premier tijdens de Tweede Wereldoorlog hield Winston Churchill 33 belangrijke toespraken in oorlogstijd via de radio, die allemaal door de BBC in het VK werden uitgevoerd. [49] Op 18 juni 1940 hield de Franse generaal Charles de Gaulle , in ballingschap in Londen als leider van de Vrije Fransen, een toespraak, uitgezonden door de BBC, waarin hij het Franse volk aanspoorde niet te capituleren voor de nazi's. [50]

In 1938 ontwierpen John Reith en de Britse regering , met name het ministerie van Informatie dat voor de Tweede Wereldoorlog was opgericht, een censuurapparaat voor de onvermijdelijkheid van oorlog. [51] Dankzij de vooruitgang van de BBC op het gebied van kortegolfradiotechnologie , kon het bedrijf tijdens de Tweede Wereldoorlog over de hele wereld uitzenden. [52] Binnen Europa zou de BBC European Service inlichtingen en informatie over de actuele gebeurtenissen van de oorlog in het Engels verzamelen. [51] [53] Regionale BBC-werknemers zouden, op basis van hun regionale geopolitieke klimaat, het materiaal dat hun uitzendingen zouden behandelen verder censureren. Buiten de voorbestemde nieuwsberichten mocht niets worden toegevoegd. [51][53] Zo werd de Poolse dienst van de BBC zwaar gecensureerd uit angst om de betrekkingen met de Sovjet-Unie in gevaar te brengen. Controversiële onderwerpen, zoals de betwiste grens met Polen en de Sovjet-Unie, de deportatie van Poolse burgers, de arrestaties vanledenvan het Poolse Thuisleger en het bloedbad van Katyn , werden niet opgenomen in de Poolse uitzendingen. [54] Amerikaanse radio-uitzendingen werden in heel Europa uitgezonden op BBC-zenders. Dit materiaal ging ook door het censuurbureau van de BBC, dat toezicht hield op de Amerikaanse berichtgeving over Britse aangelegenheden en deze bewerkte. [52]Tegen 1940 werd in alle BBC-uitzendingen muziek van componisten uit vijandige landen gecensureerd. In totaal werden 99 Duitse, 38 Oostenrijkse en 38 Italiaanse componisten gecensureerd. De BBC betoogde dat luisteraars, net als de Italiaanse of Duitse taal, geïrriteerd zouden raken door het opnemen van vijandige componisten. [55] Potentiële zenders waarvan beweerd werd dat ze pacifistische , communistische of fascistische ideologieën hadden, werden niet toegelaten op de radiogolven van de BBC. [56]

Later 20e eeuw

Geproduceerd tussen 1934 en 1959, is de BBC-Marconi Type A-microfoon beschreven als een iconisch symbool van de BBC naast het beroemdste embleem van de zender, de roterende wereldbol , die in 1963 werd geïntroduceerd. [57]

Er was een wijdverbreide mythe dat, bij de hervatting van de BBC-televisiedienst na de oorlog, omroeper Leslie Mitchell begon met te zeggen: "Zoals ik al zei voordat we zo grof werden onderbroken ..." In feite was de eerste persoon die verscheen toen de uitzending werd hervat was Jasmine Bligh en de woorden waren "Goedemiddag, iedereen. Hoe gaat het met je? Herinner je je mij, Jasmine Bligh...?" [58] De European Broadcasting Union werd opgericht op 12 februari 1950 in Torquay met de BBC, een van de 23 oprichtende omroeporganisaties. [59]

Concurrentie met de BBC werd geïntroduceerd in 1955, met het commerciële en onafhankelijk geëxploiteerde televisienetwerk van ITV . Het BBC-monopolie op radiodiensten zou echter blijven bestaan ​​tot 8 oktober 1973, toen LBC , onder de controle van de onlangs hernoemde Independent Broadcasting Authority (IBA), het eerste onafhankelijke lokale radiostation van het VK, in de omgeving van Londen in de lucht kwam. Als gevolg van het rapport van de Pilkington-commissie uit 1962, waarin de BBC werd geprezen om de kwaliteit en het bereik van haar output, en ITV zeer zwaar werd bekritiseerd vanwege het niet leveren van voldoende kwaliteitsprogrammering, [60] werd het besluit genomen om de BBC een onderscheiding toe te kennen. een tweede televisiezender, BBC2, in 1964, het hernoemen van de bestaande dienst BBC1 . BBC2 gebruikte de 625-lijns standaard met hogere resolutie die in heel Europa was gestandaardiseerd. BBC2 werd vanaf 1 juli 1967 in kleur uitgezonden en werd op 15 november 1969 vergezeld door BBC1 en ITV. De 405-lijns VHF- uitzendingen van BBC1 (en ITV) werden tot 1985 voortgezet voor compatibiliteit met oudere televisie-ontvangers.

BBC Television Centre in White City , West-Londen, geopend in 1960 en gesloten in 2013

Vanaf 1964 kwam een ​​reeks piratenradiostations (te beginnen met Radio Caroline ) in de lucht en dwong de Britse regering om eindelijk de radiodiensten te reguleren om op nationaal niveau door advertenties gefinancierde diensten mogelijk te maken. Als reactie hierop heeft de BBC hun radiozenders gereorganiseerd en hernoemd. Op 30 september 1967 werd het Light Program opgesplitst in Radio 1 met continue "Populaire" muziek en Radio 2 meer "Easy Listening". [61] Het "Derde" programma werd Radio 3 met klassieke muziek en culturele programma's. The Home Service werd Radio 4het aanbieden van nieuws en niet-muzikale inhoud zoals quizshows, lezingen, drama's en toneelstukken. Naast de vier nationale zenders werd in 1967 een reeks lokale BBC-radiostations opgericht, waaronder Radio London . [62] In 1969 werd de afdeling BBC Enterprises opgericht om BBC-merken en -programma's te exploiteren voor commerciële spin-offproducten . In 1979 werd het een volledige naamloze vennootschap, BBC Enterprises Ltd. [63]

In 1974, de BBC teletekst service, teletekst , werd geïntroduceerd, in eerste instantie opgericht om ondertiteling te voorzien, maar uitgegroeid tot een nieuws en informatie service. In 1978 gingen BBC-medewerkers vlak voor de kerst in staking, waardoor de uitzending van beide kanalen werd geblokkeerd en alle vier de radiostations werden samengevoegd tot één. [64] [65] Sinds de deregulering van de Britse televisie- en radiomarkt in de jaren tachtig heeft de BBC te maken gehad met toenemende concurrentie van de commerciële sector (en van de door adverteerders gefinancierde publieke omroep Channel 4 ), met name op satelliettelevisie, kabeltelevisie televisie en digitale televisiediensten . Eind jaren tachtig begon de BBC met een desinvesteringsprocesdoor delen van haar organisatie af te stoten en te verkopen. In 1988 verkocht het de Hulton Press Library , een fotoarchief dat in 1957 door de BBC was overgenomen van het tijdschrift Picture Post . Het archief werd verkocht aan Brian Deutsch en is nu eigendom van Getty Images . [66] In de jaren negentig werd dit proces voortgezet met de opsplitsing van bepaalde operationele takken van de onderneming in autonome maar volledige dochterondernemingen , met als doel extra inkomsten te genereren voor het maken van programma's. BBC Enterprises werd gereorganiseerd en opnieuw gelanceerd in 1995, als BBC Worldwide Ltd. [63]In 1998 werden BBC-studio's, externe uitzendingen, postproductie, ontwerp, kostuums en pruiken omgezet in BBC Resources Ltd. [67]

De BBC Research Department heeft een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van uitzend- en opnametechnieken. De BBC was ook verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de NICAM- stereostandaard. In de afgelopen decennia zijn een aantal extra kanalen en radiostations gelanceerd: Radio 5 werd in 1990 gelanceerd als een sport- en educatief station, maar werd in 1994 vervangen door Radio 5 Live om een ​​live radiostation te worden, na het succes van de Radio 4-dienst om verslag uit te brengen over de Golfoorlog van 1991. De nieuwe zender zou een nieuws- en sportzender worden. In 1997, BBC News 24 , een rollende nieuwszender, gelanceerd op digitale televisiediensten , en het volgende jaar,BBC Choice werd gelanceerd als het derde algemene entertainmentkanaal van de BBC. De BBC kocht ook The Parliamentary Channel, dat werd omgedoopt tot BBC Parliament . In 1999 werd BBC Knowledge gelanceerd als een multimediakanaal, met diensten die beschikbaar zijn op de onlangs gelanceerde BBC Text digitale teletekstdienst en op BBC Online . De zender had een educatief doel, dat later werd aangepast om documentaires aan te bieden.

2000 tot 2011

In 2002 werden verschillende televisie- en radiozenders gereorganiseerd. BBC Knowledge werd vervangen door BBC Four en werd het BBC-kanaal voor kunst en documentaires. CBBC , dat sinds 1985 een programmaonderdeel was als Children's BBC, werd opgesplitst in CBBC en CBeebies , voor jongere kinderen, waarbij beide nieuwe diensten een digitaal kanaal kregen: het CBBC Channel en CBeebies Channel. [68] Naast de televisiezenders kwamen er nieuwe digitale radiostations: 1Xtra , 6 Music en BBC7 . BBC 1Xtra was een zusterstation van Radio 1en gespecialiseerd in moderne zwarte muziek, BBC 6 Music gespecialiseerd in alternatieve muziekgenres en BBC7 gespecialiseerd in archief, spraak en kinderprogramma's. [69]

De volgende jaren resulteerden in een herpositionering van sommige kanalen om zich aan te passen aan een groter merk: in 2003 werd BBC Choice vervangen door BBC Three , met programma's voor jongere volwassenen en schokkende real-life documentaires, BBC News 24 werd het BBC News Channel in 2008 en BBC Radio 7 werd in 2011 BBC Radio 4 Extra , met nieuwe programma's als aanvulling op de programma's die op Radio 4 werden uitgezonden . In 2008 werd een ander kanaal gelanceerd, BBC Alba , een Schots-Gaelische dienst.

Gedurende dit decennium begon het bedrijf een aantal van zijn operationele afdelingen te verkopen aan particuliere eigenaren; BBC Broadcast werd in 2002 [70] afgesplitst als een apart bedrijf en in 2005 werd het verkocht aan de in Australië gevestigde Macquarie Capital Alliance Group en Macquarie Bank Limited en omgedoopt tot Red Bee Media . [71] De IT- , telefonie- en uitzendtechnologie van de BBC werden in 2001 samengebracht als BBC Technology Ltd [70] en de divisie werd later verkocht aan het Duitse bedrijf Siemens IT Solutions and Services (SIS). [72]SIS werd vervolgens overgenomen van Siemens door het Franse bedrijf Atos . [73] Verdere desinvesteringen waren onder meer BBC Books (verkocht aan Random House in 2006); [74] BBC Outside Broadcasts Ltd (in 2008 verkocht aan Satellite Information Services ); [75] Kostuums en pruiken (voorraad verkocht in 2008 aan Angels The Costumiers ); [76] en BBC Magazines ( in 2011 verkocht aan Immediate Media Company ). [77] Na de verkoop van OB's en kostuums, werd de rest van BBC Resources gereorganiseerd als BBC Studios and Post Production, dat vandaag de dag nog steeds een volledige dochteronderneming van de BBC is.

Het Hutton-onderzoek van 2004 en het daaropvolgende rapport riepen vragen op over de journalistieke normen en onpartijdigheid van de BBC. Dit leidde destijds tot ontslag van senior managementleden, waaronder de toenmalige directeur-generaal, Greg Dyke . In januari 2007 heeft de BBC de notulen van de bestuursvergadering vrijgegeven die hebben geleid tot het aftreden van Greg Dyke. [78]

In tegenstelling tot de andere afdelingen van de BBC, werd de BBC World Service gefinancierd door het Foreign and Commonwealth Office . Het Foreign and Commonwealth Office, beter bekend als het Foreign Office of de FCO, is het Britse overheidsdepartement dat verantwoordelijk is voor het behartigen van de belangen van het Verenigd Koninkrijk in het buitenland.

BBC Pacific Quay in Glasgow , geopend in 2007

In 2006 werd BBC HD gelanceerd als een experimentele dienst en werd officieel in december 2007. Het kanaal zond simultane uitzendingen in HD uit van programma's op BBC One , BBC Two , BBC Three en BBC Four , evenals herhalingen van enkele oudere programma's in HD. In 2010 werd een HD-simulcast van BBC One gelanceerd: BBC One HD . De zender gebruikt HD-versies van het programma van BBC One en gebruikt opgeschaalde versies van programma's die momenteel niet in HD zijn geproduceerd. De BBC HD-zender sloot maart 2013 en werd in dezelfde maand vervangen door BBC Two HD.

Op 18 oktober 2007 kondigde BBC-directeur-generaal Mark Thompson een controversieel plan aan om grote bezuinigingen door te voeren en de omvang van de BBC als organisatie te verkleinen. De plannen omvatten een vermindering van het aantal posten met 2.500; inclusief 1800 ontslagen, consolidering van nieuwsactiviteiten, vermindering van de programmeringsoutput met 10% en verkoop van het vlaggenschip Television Centre- gebouw in Londen. [79] Deze plannen zijn fel bestreden door vakbonden, die met een reeks stakingen hebben gedreigd; de BBC heeft echter verklaard dat de bezuinigingen essentieel zijn om de organisatie vooruit te helpen en zich te concentreren op het verhogen van de kwaliteit van de programmering.

Op 20 oktober 2010 kondigde de minister van Financiën George Osborne aan dat de licentievergoeding voor televisie op het huidige niveau zou worden bevroren tot het einde van de huidige charter in 2016. Uit dezelfde aankondiging bleek dat de BBC de volledige kosten van de exploitatie op zich zou nemen. de BBC World Service en de BBC Monitoring Service van het Foreign and Commonwealth Office , en gedeeltelijk de Welshe omroep S4C financieren . [80]

2011 tot heden

De nieuwe uitbreiding van BBC's Broadcasting House , voltooid in 2012

Verdere bezuinigingen werden aangekondigd op 6 oktober 2011, zodat de BBC een totale reductie van hun budget van 20% kon bereiken, na de bevriezing van de licentiekosten in oktober 2010, die onder meer inhield dat het personeel met 2.000 werd bezuinigd en nog eens 1.000 naar de ontwikkeling van MediaCityUK in Salford werden gestuurd. , met BBC Three die pas in 2016 online gaat, het delen van meer programma's tussen stations en kanalen, het delen van radionieuwsbulletins, meer herhalingen in schema's, inclusief de hele BBC Two overdag en voor een aantal originele programmering die moet worden verminderd. BBC HD werd gesloten op 26 maart 2013 en vervangen door een HD-simulcast van BBC Two; vlaggenschipprogramma's, andere kanalen en volledige financiering voor CBBC en CBeebies zouden echter behouden blijven.[81] [82] [83] Talrijke BBC-faciliteiten zijn verkocht, waaronder New Broadcasting House aan Oxford Road in Manchester. Veel grote afdelingen zijn verplaatst naar Broadcasting House in het centrum van Londen en MediaCityUK in Salford, vooral sinds de sluiting van BBC Television Centre in maart 2013. [84] Op 16 februari 2016 werd de BBC Three- televisiedienst stopgezet en vervangen door een digitaal stopcontact onder dezelfde naam, gericht op zijn jongvolwassen publiek met webseries en andere inhoud. [85] [86] [87]

Volgens het nieuwe koninklijke handvest dat in 2017 is ingesteld, moet het bedrijf een jaarverslag aan Ofcom publiceren, waarin de plannen en openbare dienstverplichtingen voor het volgende jaar worden uiteengezet. In haar rapport 2017-18, uitgebracht in juli 2017, kondigde de BBC plannen aan om de output opnieuw uit te vinden om beter te kunnen concurreren met commerciële streamingdiensten zoals Netflix . Deze plannen omvatten het vergroten van de diversiteit van de inhoud op televisie en radio, een grote toename van investeringen in digitale kinderinhoud, en plannen om grotere investeringen te doen in Wales, Schotland en Noord-Ierland om "de uitdaging aan te gaan om een ​​veranderende VK." [88] [89]

In 2016 kondigde de directeur-generaal van de BBC, Tony Hall , een besparingsdoel aan van £ 800 miljoen per jaar tegen 2021, wat ongeveer 23% van de jaarlijkse inkomsten uit licentievergoedingen is. Als reden werden de kosten van £ 700 miljoen voor gratis tv-licenties voor 75-plussers en de snelle inflatie van de kosten van drama- en sportverslaggeving op zich genomen. Dubbele uitgaven voor beheer en inhoud zouden worden verminderd, en er zou een recensie zijn van BBC News . [90] [91] In 2020 kondigde de BBC een BBC News-besparingsdoel aan van £ 80 miljoen per jaar tegen 2022, wat ongeveer 520 personeelsverminderingen met zich meebrengt. BBC-directeur nieuws en actualiteiten Fran Unsworthzei dat er verdere stappen zouden worden gezet in de richting van digitale uitzendingen, deels om een ​​jeugdpubliek terug te trekken, en meer samenvoeging van verslaggevers om te voorkomen dat afzonderlijke teams hetzelfde nieuws brengen. [92] [93] [94] In 2020 meldde de BBC een tekort van £ 119 miljoen als gevolg van vertragingen in de kostenbesparingsplannen, en de aanstaande beëindiging van de resterende £ 253 miljoen financiering voor licentievergoedingen voor gepensioneerden zou de financiële druk vergroten. [95]

In januari 2021 werd bekend dat voormalig bankier Richard Sharp David Clementi zou opvolgen als voorzitter, toen hij in februari aftrad. [96]

Bestuur en bedrijfsstructuur

De BBC is een statutaire onderneming , onafhankelijk van directe overheidsinterventie, en haar activiteiten staan ​​vanaf april 2017 onder toezicht van de BBC Board en worden gereguleerd door Ofcom . [97] [98] De voorzitter is Sir David Clementi . [99]

Handvest

De BBC opereert onder een Royal Charter . [9] Het huidige handvest is op 1 januari 2017 in werking getreden en loopt tot 31 december 2026. [100] Het handvest van 2017 heeft de BBC Trust afgeschaft en vervangen door externe regulering door Ofcom , met bestuur door de BBC Board. [100]

Volgens het Royal Charter moet de BBC een vergunning krijgen van de minister van Binnenlandse Zaken . [101] Deze licentie gaat vergezeld van een overeenkomst waarin de voorwaarden zijn vastgelegd waaronder de BBC mag uitzenden. [101]

BBC-bord

De BBC Board werd opgericht in april 2017. Het verving het vorige bestuursorgaan, de BBC Trust , dat op zichzelf de Board of Governors in 2007 had vervangen . De Board bepaalt de strategie voor de onderneming, beoordeelt de prestaties van de BBC Executive Board in het leveren van de diensten van de BBC, en benoemt de directeur-generaal. Regulering van de BBC is nu de verantwoordelijkheid van Ofcom. Het bestuur bestaat uit de volgende leden. [102] [103]

Naam Positie
Richard Sharp Voorzitter
Tim Davie Directeur-generaal van de BBC
Sir Nicholas Serota Senior onafhankelijk bestuurder
Barones Tanni Grey-Thompson Niet-uitvoerend directeur
Ian Hargreaves Niet-uitvoerend directeur
Tom Ilube Niet-uitvoerend directeur
Shirley Garrood Niet-uitvoerend directeur
Steve Morrison Lid voor Schotland
Dame Elan Closs Stephens Lid voor Wales
Charlotte Moore Chief Content Officer
Francesca Unsworth Directeur, Nieuws en Actualiteiten
Aan te wijzen door de Noord-Ierse Executive [104] Lid voor Noord-Ierland

uitvoerend comité

Het Uitvoerend Comité is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken van de omroeporganisatie. Het comité, dat bestaat uit senior managers van de BBC, komt eenmaal per maand bijeen en is verantwoordelijk voor het operationele beheer en de levering van diensten binnen een door de raad van bestuur bepaald kader, en wordt voorgezeten door de directeur-generaal , momenteel Tim Davie , die chief executive en (vanaf 1994) hoofdredacteur. [105]

Naam Positie
Tim Davie Directeur-Generaal (Voorzitter van het Uitvoerend Comité)
Kerris Bright Chief Customer Officer
Tom Fussell CEO, BBC Studios
Glyn Isherwood Algemeen directeur
Ken MacQuarrie Directeur van Naties en regio's
Charlotte Moore Chief Content Officer
Gautam Rangarajan Groepsdirecteur Strategie en Prestaties
Juni Sarpong Regisseur, creatieve diversiteit
Bob Shennan Directeur
Fran Unsworth Directeur Nieuws & Actualiteiten

Operationele divisies

Het bedrijf heeft de volgende interne afdelingen voor de output en activiteiten van de BBC: [106]

  • Content , onder leiding van Charlotte Moore, is verantwoordelijk voor de televisiekanalen van het bedrijf , inclusief de inbedrijfstelling van de programmering.
  • Radio en onderwijs onder leiding van James Purnell is verantwoordelijk voor BBC Radio en muziekinhoud op de BBC onder het BBC Music- merk, inclusief muziekprogramma's op BBC Television, evenementen zoals de BBC Proms en de vele orkesten zoals de BBC Philharmonic , evenals als de kinderzender CBBC .
  • News and Current Affairs , geleid door Fran Unsworth, exploiteert de BBC News- operatie, inclusief de nationale, regionale en internationale output op televisie, radio en online, evenals de output van de BBC Global News-divisie. Het is ook verantwoordelijk voor de corporatie de programmering Lopende zaken en hebben enkele verantwoordelijkheid voor sport output.
  • Design + Engineering , onder leiding van Peter O'Kane, is verantwoordelijk voor digitale output, zoals BBC Online , BBC iPlayer , BBC Red Button- service en het ontwikkelen van nieuwe technologieën via BBC Research & Development .
  • algemeen directeur Groep onder leiding van Bob Shennan pan-BBC functies waaronder Financiën, HR, Strategie, Beveiliging en Vastgoed. [106]
  • Naties en regio's , onder leiding van Ken MacQuarrie, is verantwoordelijk voor de divisies van het bedrijf in Schotland , Noord-Ierland , Wales en de Engelse regio's .

Commerciële afdelingen

De BBC exploiteert ook een aantal volledige commerciële divisies:

  • BBC Studios is de voormalige eigen televisieproductie; Entertainment, muziek en evenementen, feitelijk en gescript (drama en komedie). Na een fusie met BBC Worldwide in april 2018 exploiteert het ook internationale zenders en verkoopt het programma's en merchandise in het VK en in het buitenland om extra inkomsten te genereren die worden teruggegeven aan BBC-programma's. Het wordt gescheiden gehouden van het bedrijf vanwege het commerciële karakter.
  • De BBC World News- afdeling is verantwoordelijk voor de productie en distributie van haar commerciële wereldwijde televisiezender. Het werkt nauw samen met de BBC News-groep, maar wordt er niet door bestuurd, en deelt de faciliteiten en het personeel van het bedrijf. Het werkt ook samen met BBC Studios, de distributeur van het kanaal.
  • BBC Studioworks is ook gescheiden en bezit en exploiteert officieel enkele van de BBC-studiofaciliteiten, zoals het BBC Elstree Center , en verhuurt ze aan producties van binnen en buiten het bedrijf. [106]

MI5 doorlichtingsbeleid

Al in de jaren dertig tot de jaren negentig hield MI5 , de Britse binnenlandse inlichtingendienst, zich bezig met het doorlichten van kandidaten voor BBC-functies, een beleid dat bedoeld was om personen die als subversief werden beschouwd, buiten te houden. [107] [108] In 1933 begon BBC-directeur kolonel Alan Dawnay het hoofd van MI5, Sir Vernon Kell , te ontmoeten om informeel informatie uit te wisselen; vanaf 1935 werd een formele regeling getroffen waarbij sollicitanten in het geheim door MI5 zouden worden gescreend op hun politieke opvattingen (zonder hun medeweten). [107] De BBC nam een ​​beleid om elke suggestie van een dergelijke relatie door de pers te ontkennen (het bestaan ​​van MI5 zelf werd pas officieel erkend tot de Security Service Act 1989 ).[107]

Deze relatie kreeg bredere publieke aandacht nadat een artikel van David Leigh en Paul Lashmar verscheen in The Observer in augustus 1985, waaruit bleek dat MI5 afspraken had doorgelicht en operaties had uitgevoerd vanuit kamer 105 in Broadcasting House . [107] [109] Ten tijde van de onthulling werd de operatie geleid door Ronnie Stonham . Een memo uit 1984 onthulde dat organisaties op de zwarte lijst de extreem-linkse Communistische Partij van Groot-Brittannië , de Socialist Workers Party , de Workers Revolutionary Party en de Militant Tendency omvatten , evenals het extreemrechtse Front National.en de Britse Nationale Partij . Een associatie met een van deze groepen kan leiden tot weigering van een sollicitatie. [107]

In oktober 1985 kondigde de BBC aan dat ze het doorlichtingsproces zou stoppen, met uitzondering van een paar mensen in topfuncties, evenals degenen die verantwoordelijk zijn voor de nooduitzendingen van de Wartime Broadcasting Service (in geval van een nucleaire oorlog ) en personeel in de BBC World Dienst . [107] In 1990, na de Security Service Act 1989, werd het doorlichten verder beperkt tot alleen degenen die verantwoordelijk waren voor uitzendingen in oorlogstijd en degenen met toegang tot geheime overheidsinformatie . [107] Michael Hodder, die Stonham opvolgde, liet de MI5-doorlichtingsbestanden naar de BBC Information and Archives in Reading, Berkshire sturen . [107]

Financiën

De BBC heeft het op één na grootste budget van alle Britse omroepen met een operationele uitgave van £ 4,722 miljard in 2013/14 [110] vergeleken met £ 6,471 miljard voor British Sky Broadcasting in 2013/14 [111] en £ 1,843 miljard voor ITV in het kalenderjaar 2013. [112]

Winst

De belangrijkste manier om de BBC te financieren is via de televisielicentie, die sinds april 2019 £ 154,50 per jaar per huishouden kost. [113] Een dergelijke licentie is vereist om legaal televisie-uitzendingen te ontvangen in het VK , de Kanaaleilanden en het eiland Man. Er is geen vergunning vereist om een ​​televisie te bezitten die voor andere middelen wordt gebruikt, of voor radiotoestellen die alleen geluid gebruiken (hoewel hiervoor tot 1971 ook een aparte vergunning nodig was voor niet-tv-huishoudens). De kosten van een televisievergunning worden vastgesteld door de overheid en gehandhaafd door het strafrecht. Voor huishoudens met alleen zwart-wittelevisies is er een korting. Er wordt ook 50% korting aangeboden aan mensen die blind of ernstig slechtziend zijn geregistreerd [114]en de licentie is volledig gratis voor elk huishouden met iemand van 75 jaar of ouder. Vanaf augustus 2020 wordt de licentievergoeding echter alleen kwijtgescholden als u ouder bent dan 75 jaar en pensioenkrediet ontvangt. [115]

De BBC zet de inning en handhaving van licentievergoedingen voort onder de handelsnaam "TV Licensing". De inkomsten worden particulier geïnd door Capita, een extern bureau, en worden gestort in het geconsolideerde fonds van de centrale overheid , een proces dat is gedefinieerd in de Communications Act 2003 . Fondsen worden vervolgens toegewezen door het ministerie van Cultuur, Media en Sport (DCMS) en de Schatkist en goedgekeurd door het parlement via wetgeving. Extra inkomsten worden betaald door het ministerie van Werk en Pensioenen ter compensatie van gesubsidieerde licenties voor in aanmerking komende 75-plussers.

De licentievergoeding is geclassificeerd als een belasting [116] en het ontduiken ervan is een strafbaar feit. Sinds 1991 is het innen en afdwingen van de licentievergoeding de verantwoordelijkheid van de BBC in haar rol als TV Licensing Authority. [117] De BBC houdt toezicht (meestal met behulp van onderaannemers) op eigendommen (onder auspiciën van de Regulation of Investigatory Powers Act 2000 ) en kan huiszoekingen uitvoeren in een eigendom met behulp van een huiszoekingsbevel. [118] Volgens TV Licensing werden in 2018/19 216.900 mensen in het VK betrapt op het kijken naar tv zonder vergunning. [119] Ontduiking van licentievergoedingen is goed voor ongeveer een tiende van alle zaken die door magistraten worden vervolgd, wat neerkomt op 0,3% van de procestijd. [120]

De inkomsten uit commerciële ondernemingen en uit de overzeese verkoop van de programmacatalogus zijn de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen [121], waarbij BBC Worldwide ongeveer £ 243 miljoen heeft bijgedragen aan de kernactiviteiten van de BBC op het gebied van openbare dienstverlening. [122]

Volgens het jaarverslag 2018/19 van de BBC bedroegen de totale inkomsten £ 4,8 miljard (£ 4,889 miljard), een daling ten opzichte van £ 5,062 miljard in 2017/18 – deels als gevolg van een gefaseerde vermindering van 3,7% van de overheidsfinanciering voor gratis tv van 75-plussers licenties, [122] die als volgt kunnen worden onderverdeeld:

  • £ 3.690 miljard aan licentievergoedingen geïnd van huishoudens;
  • £ 1,199 miljard van de commerciële bedrijven en overheidssubsidies van de BBC, waarvan sommige in 2020 zullen stoppen

De licentievergoeding heeft echter kritiek gekregen. Er is aangevoerd dat in een tijd van beschikbaarheid van meerdere streams en meerdere kanalen een verplichting om een ​​licentievergoeding te betalen niet langer passend is. Het gebruik door de BBC van het particuliere bedrijf Capita Group om brieven te sturen naar gebouwen die de licentievergoeding niet betalen, is bekritiseerd, vooral omdat er gevallen zijn geweest waarin dergelijke brieven zijn verzonden naar gebouwen die up-to-date zijn met hun betalingen, of geen een tv-licentie. [123]

De BBC maakt gebruik van reclamecampagnes om klanten te informeren over de verplichting om de licentievergoeding te betalen. Eerdere campagnes zijn bekritiseerd door het conservatieve parlementslid Boris Johnson en voormalig parlementslid Ann Widdecombe vanwege het dreigende karakter en de taal die werd gebruikt om ontduikers bang te maken om te betalen. [124] [125] Audioclips en televisie-uitzendingen worden gebruikt om luisteraars te informeren over de uitgebreide database van de BBC. [126] Er zijn een aantal pressiegroepen die campagne voeren over de licentievergoeding. [127]

Het grootste deel van de commerciële output van de BBC is afkomstig van de commerciële tak BBC Worldwide, die programma's in het buitenland verkoopt en belangrijke merken exploiteert voor merchandise. Van hun verkoop in 2012/13 was 27% gericht op de vijf belangrijkste "supermerken" van Doctor Who , Top Gear , Strictly Come Dancing ( internationaal bekend als Dancing with the Stars ), het BBC-archief van natuurlijke historieprogramma's (verzameld onder de paraplu van BBC Earth ) en het (inmiddels verkochte) reisgidsmerk Lonely Planet . [128]

Uitgaven

De volgende uitgavencijfers zijn van 2012/13 [129] en tonen de uitgaven van elke dienst die ze moeten verlenen:

BBC-uitgaven 2012-2013.png
afdeling Totale kosten ( £ miljoen )
Televisie inclusief BBC Red Button 2,471,5
Radio 669,5
BBC Online 176,6
Licentievergoeding innen 111.1
Orkesten en uitvoerende groepen 29.2
S4C 30
Digitale omschakeling 56,9
Herstructurering 23.1
Eigendom 181.6
Technologie 175.1
BBC Trust 11.9
Bibliotheken, leerondersteuning en community-evenementen 33.6
Overig, waaronder training, marketing, financiën en beleid 925.9
Totaal 4.896

Een aanzienlijk groot deel van het inkomen van de BBC wordt besteed aan de televisie- en radiodiensten van het bedrijf, waarbij elke dienst een ander budget heeft op basis van hun inhoud. [129]

BBC televisie-uitgaven 2012-2013.png
Dienst Totale kosten
2012/13 ( £ miljoen )
Verschil met
2011/12 (£ miljoen)
BBC One inclusief regio's 1.463,2 +125.6
BBC Two 543.1 +6
BBC Three 121,7 +8.8
BBC Four 70.2 +2.4
CBBC 108,7 +1.4
CBeebies 43 +0.6
BBC nieuws 61,5 +4
BBC Parlement 10.5 +1.2
BBC Alba 7.8 −0.2
BBC rode knop 41.8 +4,6
Totaal 2,471,5 +136,6
BBC Radio-uitgaven 2012-2013.png
Dienst Totale kosten
2012/13 ( £ miljoen )
Verschil met
2011/12 (£ miljoen)
BBC-radio 1 54.2 +3.6
BBC Radio 1Xtra 11.8 +0.7
BBC-radio 2 62.1 +1.6
BBC-radio 3 54.3 +1.8
BBC-radio 4 122.1 +6.2
BBC Radio 4 Extra 7.2 −1
BBC Radio 5 Live 76 +6.7
BBC Radio 5 Live Sport Extra 5.6 +0.3
BBC Radio 6 Muziek 11.5 −0.2
BBC Asian Network 13 0
BBC Lokale Radio 152,5 +6
BBC Radio Schotland 32,7 +0.6
BBC Radio nan Gàidheal 6.3 +0.3
BBC Radio Wales 18.8 +1.1
BBC Radio Cymru 17.6 +1.7
BBC Radio Ulster en BBC Radio Foyle 23.8 0
Totaal 669,5 +29.4

Hoofdkantoor en regionale kantoren

Het hoofdkantoor van de BBC in Broadcasting House in Portland Place , Londen. Dit gedeelte van het gebouw heet Old Broadcasting House .

Broadcasting House in Portland Place , Londen, is het officiële hoofdkantoor van de BBC. Het is de thuisbasis van zes van de tien BBC nationale radionetwerken, BBC Radio 1, BBC Radio 1xtra, BBC Asian Network, BBC Radio 3 , BBC Radio 4 en BBC Radio 4 Extra . Het is ook de thuisbasis van BBC News , dat in 2013 naar het gebouw verhuisde van het BBC Television Centre . Aan de voorkant van het gebouw staan ​​beelden van Prospero en Ariel , personages uit William Shakespeare 's toneelstuk The Tempest , gebeeldhouwd door Eric Gill. De renovatie van Broadcasting House begon in 2002 en werd voltooid in 2012. [130]

Tot het eind maart 2013 werd gesloten [131] BBC Television was gebaseerd op BBC Television Centre, een speciaal gebouwde televisiefaciliteit en de tweede gebouwd in het land in White City, Londen . Deze faciliteit heeft door de jaren heen een aantal beroemde gasten en programma's ontvangen, en de naam en het imago zijn bekend bij veel Britse burgers. Het nabijgelegen BBC White City- complex bevat tal van programmabureaus, gehuisvest in Center House, het Media Center en Broadcast Centre. In dit gebied rond Shepherd's Bush werken de meeste BBC-medewerkers.

Als onderdeel van een ingrijpende reorganisatie van het BBC-eigendom, is de hele BBC News-operatie verhuisd van het News Center in het BBC Television Centre naar het gerenoveerde Broadcasting House om te creëren wat wordt beschreven als "een van 's werelds grootste live-uitzendingscentra". [132] Het BBC News Channel en BBC World News verhuisden begin 2013 naar het pand. [133] Broadcasting House is nu ook de thuisbasis van de meeste nationale radiostations van de BBC en de BBC World Service . Het grootste deel van dit plan omvatte de sloop van de twee naoorlogse uitbreidingen van de bouw en de bouw van een uitbreiding [134] ontworpen door Sir Richard MacCormac vanMJP Architecten . Deze stap concentreerde de activiteiten van de BBC in Londen, waardoor ze Television Centre konden verkopen. [135]

Naast het bovenstaande schema is de BBC bezig met het maken en produceren van meer programma's buiten Londen, waarbij productiecentra zoals Belfast , Cardiff , Glasgow , Newcastle en, met name, in Greater Manchester betrokken zijn als onderdeel van het "BBC North Project "schema waar verschillende grote afdelingen, waaronder BBC North West , BBC Manchester , BBC Sport , BBC Children's , CBeebies , Radio 5 Live , BBC Radio 5 Live Sports Extra , BBC Breakfast , BBC Learning en de BBC Philharmoniczijn allemaal verhuisd van hun vorige locaties in Londen of New Broadcasting House , Manchester naar de nieuwe 80 hectare grote MediaCityUK- productiefaciliteiten in Salford , die deel uitmaken van de grote BBC North Group- divisie en daarom de grootste uitzendorganisatie buiten Londen. [136] [137]

Naast de twee belangrijkste locaties in Londen (Broadcasting House en White City), zijn er zeven andere belangrijke BBC-productiecentra in het VK, die voornamelijk gespecialiseerd zijn in verschillende producties. Cardiff is de thuisbasis van BBC Cymru Wales , dat gespecialiseerd is in dramaproductie. Roath Lock [138] , geopend sinds 2012 en met 7 nieuwe studio's, is opmerkelijk als de thuisbasis van producties zoals Doctor Who en Casualty . Broadcasting House Belfast , de thuisbasis van BBC Northern Ireland , is gespecialiseerd in origineel drama en komedie, en heeft deelgenomen aan vele coproducties met onafhankelijke bedrijven en met name met RTÉ in de Republiek Ierland.BBC Scotland , gevestigd in Pacific Quay, Glasgow, is een grote producent van programma's voor het netwerk, waaronder verschillende quizshows. In Engeland produceren de grotere regio's ook enige programmering.

Voorheen was BBC North West de grootste hub van BBC-programmering uit de regio's . Momenteel produceren ze alle religieuze en ethische programma's op de BBC, evenals andere programma's zoals A Question of Sport . Dit zal echter worden samengevoegd en uitgebreid in het kader van het BBC North- project, waarbij de regio verhuisde van New Broadcasting House , Manchester, naar MediaCityUK . BBC Midlands , gevestigd in The Mailbox in Birmingham, produceert ook drama en bevat het hoofdkwartier voor de Engelse regio's en de BBC-output overdag. Andere productiecentra zijn onder meer Broadcasting House Bristol , de thuisbasis vanBBC West en de beroemde BBC Natural History Unit en in mindere mate Quarry Hill in Leeds, de thuisbasis van BBC Yorkshire . Er zijn ook veel kleinere lokale en regionale studio's in het Verenigd Koninkrijk, die de regionale televisiediensten van de BBC en de BBC Local Radio- stations exploiteren.

De BBC exploiteert ook verschillende nieuwsvergadercentra op verschillende locaties over de hele wereld, die nieuws over die regio bieden aan de nationale en internationale nieuwsactiviteiten.

Technologie (Atos-service)

In 2004 heeft de BBC haar voormalige BBC Technology-divisie uitbesteed aan het Duitse engineering- en elektronicabedrijf Siemens IT Solutions and Services (SIS), waarbij de IT- , telefonie- en uitzendtechnologiesystemen worden uitbesteed . [72] Toen Atos Origin in december 2010 de SIS-divisie van Siemens verwierf voor € 850 miljoen (£ 720 miljoen), [139] ging het BBC-ondersteuningscontract ook over naar Atos , en in juli 2011 kondigde de BBC aan het personeel aan dat haar technologische ondersteuning een Atos-dienst zou worden. [73] Het personeel van Siemens dat aan het BBC-contract werkte, werd overgeplaatst naar Atos; de BBC'sInformatietechnologiesystemen worden nu beheerd door Atos. [140] In 2011 verklaarde Zarin Patel , Chief Financial Officer van de BBC aan het House of Commons Public Accounts Committee dat, na kritiek op het beheer van grote IT-projecten door de BBC met Siemens (zoals het Digital Media Initiative ), het BBC-partnerschap met Atos zou een belangrijke rol spelen bij het behalen van kostenbesparingen van ongeveer £ 64 miljoen als onderdeel van het BBC-programma "Delivering Quality First". [141] In 2012 , John Linwood , Chief Technology Officer van de BBC , , sprak zijn vertrouwen uit in de door Atos tot stand gebrachte verbeteringen van de dienstverlening aan de technologie van de BBC. Hij verklaarde ook dat de verantwoordelijkheid van leveranciers was versterkt na een aantal opvallende technologiestoringen die hadden plaatsgevonden tijdens de samenwerking met Siemens. [142]

Diensten

Wekelijks bereik van de binnenlandse diensten van de BBC van 2011 tot 2012 [143] [144] Het bereik is het aantal mensen dat de dienst op een bepaald moment gedurende meer dan 15 minuten per week gebruikt. [144]

Televisie

De BBC exploiteert verschillende televisiezenders in binnen- en buitenland. BBC One en BBC Two zijn de belangrijkste televisiezenders. Andere zijn de culturele en documentaire zender BBC Four , de nieuwszenders BBC News en de BBC World News , de parlementaire zender BBC Parliament , en twee kinderzenders, CBBC en CBeebies . Digitale televisie is nu verankerd in het VK, en analoge uitzendingen zijn vanaf december 2012 volledig uitgefaseerd . [145] Het werkt ook de internet-tv dienst BBC Three, die in februari 2016 stopte met uitzenden als een lineaire televisiezender .

Wekelijks bereik van de binnenlandse televisiezenders van de BBC 2011-12 [146]

BBC One is een geregionaliseerde tv-dienst die de hele dag opt-outs biedt voor lokaal nieuws en andere lokale programma's. Deze variaties zijn meer uitgesproken in de BBC "Nations", dwz Noord-Ierland , Schotland en Wales , waar de presentatie meestal lokaal wordt uitgevoerd op BBC One en Two, en waar de programmaschema's sterk kunnen verschillen van die van het netwerk. BBC Two variaties bestaan ​​in de Naties; echter, Engels regio's vandaag hebben zelden de mogelijkheid om uit te kiezen als regionale programmering nu bestaat alleen op BBC One. In 2019 stopte de Schotse variant van BBC Two met werken en werd vervangen door de genetwerkte versie ten gunste van het BBC Scotland-kanaal. BBC Two was ook de eerste zender die in 1964 op 625 lijnen werd uitgezonden en vanaf 1967 een kleinschalige reguliere kleurendienst had. BBC One zou in november 1969 volgen.

Een nieuwe Schots-Gaelische televisiezender, BBC Alba , werd in september 2008 gelanceerd. Het is ook de eerste multi-genrezender die volledig uit Schotland komt en bijna al zijn programma's in Schotland worden gemaakt. De dienst was aanvankelijk alleen beschikbaar via de satelliet, maar is sinds juni 2011 beschikbaar voor kijkers in Schotland op Freeview en kabeltelevisie. [147]

Het filmen van een aflevering van BBC One's Sherlock (met Benedict Cumberbatch als Sherlock Holmes afgebeeld) in juli 2011

De BBC exploiteert momenteel HD- simuluitzendingen van al haar landelijke zenders, met uitzondering van BBC Parliament . Tot 26 maart 2013 was er een apart kanaal genaamd BBC HD beschikbaar, in plaats van BBC Two HD . Het werd gelanceerd op 15 mei 2006, na een proefperiode van 12 maanden van de uitzendingen. Het werd een echte zender in 2007, en vertoonde HD-programma's als simultane uitzendingen van het hoofdnetwerk, of als herhalingen. Het bedrijf produceert al vele jaren programma's in het formaat en verklaarde dat het hoopte tegen 2010 100% van de nieuwe programma's in HDTV te produceren. [148] Op 3 november 2010 werd een high-definition simultane uitzending van BBC One gelanceerd, getiteld BBC One HD, en BBC Two HD gelanceerd op 26 maart 2013, ter vervanging van BBC HD. De nieuwe televisiezender van Schotland, BBC Scotland, werd gelanceerd in februari 2019. [149]

In de Republiek Ierland, België, Nederland en Zwitserland zijn de BBC-zenders op verschillende manieren beschikbaar. In deze landen voeren digitale en kabelexploitanten een scala aan BBC-zenders. Deze omvatten BBC One, BBC Two, BBC Four en BBC World News, hoewel kijkers in de Republiek Ierland BBC-diensten kunnen ontvangen via overloop van zenders in Noord-Ierland of Wales, of via "deflectors" -zenders in de Republiek die uitzendingen opnieuw uitzenden van het VK, [150] buiten de ether of via digitale satelliet ontvangen.

Sinds 1975 levert de BBC haar tv-programma's ook aan de British Forces Broadcasting Service (BFBS) , waardoor leden van het Britse leger die in het buitenland dienen, ze kunnen bekijken op vier speciale tv-kanalen. Vanaf 27 maart 2013 zal BFBS versies van BBC One en BBC Two aanbieden , waaronder kinderprogramma's van CBBC , evenals programma's van BBC Three op een nieuw kanaal genaamd BFBS Extra .

Sinds 2008 kunnen alle BBC-kanalen online worden bekeken via de BBC iPlayer- service. Deze mogelijkheid tot online streaming kwam tot stand na experimenten met livestreaming, waarbij bepaalde kanalen in het VK werden gestreamd. [151] In februari 2014 kondigde directeur-generaal Tony Hall aan dat het bedrijf £ 100 miljoen moest besparen. In maart 2014 bevestigde de BBC de plannen om BBC Three een internetkanaal te laten worden. [152]

BBC-genoomproject

In december 2012 voltooide de BBC een digitaliseringsoefening, waarbij de lijsten van alle BBC-programma's werden gescand vanaf een volledige oplage van ongeveer 4.500 exemplaren van het tijdschrift Radio Times vanaf de eerste uitgave van 1923 tot 2009 (later werden de lijsten al elektronisch bewaard), de "BBC Genome project", met het oog op het creëren van een online database van de programma-output. [153] Een eerdere tien maanden van lijsten moeten worden verkregen uit andere bronnen. [153] Ze identificeerden ongeveer vijf miljoen programma's, met 8,5 miljoen acteurs, presentatoren, schrijvers en technisch personeel. [153] Het Genome-project werd op 15 oktober 2014 voor het publiek opengesteld, waarbij correcties op OCR-fouten en wijzigingen in geadverteerde schema's werden gecrowdsourcet .[154]

Radio

Wekelijks bereik van de nationale radiostations van de BBC, zowel analoog als digitaal. [144]

De BBC heeft tien radiostations die het hele VK bedienen, nog eens zeven stations in de "nationale regio's" ( Wales , Schotland en Noord-Ierland ), en 39 andere lokale stations die bepaalde gebieden van Engeland bedienen. Van de tien landelijke zenders zijn er vijf grote zenders die zowel op FM en/of AM als op DAB en online beschikbaar zijn. Dit zijn BBC Radio 1 , die nieuwe muziek en populaire stijlen aanbiedt en bekend staat om zijn hitparade; BBC Radio 2 , speelt hedendaagse , country- en soulmuziek voor volwassenen en vele andere genres; BBC-radio 3, het presenteren van klassieke en jazzmuziek samen met een aantal gesproken woordprogrammering van culturele aard in de avonduren; BBC Radio 4 , gericht op actualiteiten, feitelijke en andere op spraak gebaseerde programmering, waaronder drama en komedie; en BBC Radio 5 Live , met 24-uurs nieuws-, sport- en praatprogramma's.

Zweedse actrice Ingrid Bergman geïnterviewd op BBC Radio in oktober 1954

Naast deze vijf stations beheert de BBC nog eens vijf stations die alleen op DAB en online uitzenden. Deze stations zijn een aanvulling op en een uitbreiding van de big five stations, en werden gelanceerd in 2002. BBC Radio 1Xtra is de zus van Radio 1, en zendt nieuwe zwarte muziek en urban tracks uit. BBC Radio 5 Live Sports Extra zusters 5 Live en biedt extra sportanalyse, waaronder het uitzenden van sporten die voorheen niet aan bod kwamen. BBC Radio 6 Music biedt alternatieve muziekgenres en is opmerkelijk als platform voor nieuwe artiesten.

BBC Radio 7 , later omgedoopt tot BBC Radio 4 Extra , zorgde voor archiefdrama, comedy en kinderprogramma's. Na de overstap naar Radio 4 Extra heeft de dienst een duidelijk kinderonderdeel laten vallen ten gunste van gezinsvriendelijk drama en komedie. Daarnaast werden nieuwe programma's als aanvulling op Radio 4-programma's geïntroduceerd, zoals Ambridge Extra en Desert Island Discs revisited . Het eindstation is het BBC Asian Network , dat muziek, talks en nieuws levert aan dit deel van de gemeenschap. Dit station is voortgekomen uit lokale radiostations dienen bepaalde gebieden, en als zodanig dit station is beschikbaar in de middengolf frequentie in sommige gebieden van de Midlands.

Naast de nationale zenders biedt de BBC ook 40 lokale BBC- radiostations in Engeland en de Kanaaleilanden, elk genoemd naar en bestrijkend voor een bepaalde stad en haar omgeving (bijv. BBC Radio Bristol ), provincie of regio (bijv. BBC Three Counties Radio ), of geografisch gebied (bijv. BBC Radio Solent die de centrale zuidkust bestrijkt). Nog eens zes stations zenden uit in wat de BBC "de nationale regio's" noemt: Wales, Schotland en Noord-Ierland. Dit zijn BBC Radio Wales (in het Engels), BBC Radio Cymru (in het Welsh ), BBC Radio Scotland (in het Engels), BBC Radio nan Gaidheal (inScottish Gaelic ), BBC Radio Ulster en BBC Radio Foyle , de laatste is een opt-out station van Radio Ulster voor het noordwesten van Noord-Ierland.

De Britse nationale zenders van de BBC worden ook uitgezonden op de Kanaaleilanden en het eiland Man (hoewel deze Crown-afhankelijkheden buiten het VK liggen), en in de eerste zijn er twee lokale zenders - BBC Guernsey en BBC Radio Jersey . Er is echter geen lokaal BBC-radiostation op het eiland Man, deels omdat het eiland al lang wordt bediend door het populaire onafhankelijke commerciële station Manx Radio , dat dateert van vóór het bestaan ​​van BBC Local Radio. BBC-diensten in de dependances worden gefinancierd uit een televisielicentievergoedingen die op hetzelfde niveau zijn vastgesteld als die welke in het VK moeten worden betaald, hoewel ze lokaal worden geïnd. Dit is het onderwerp van enige controverse op het eiland Man, aangezien het eiland niet alleen een lokale radiodienst van de BBC heeft , maar ook geen lokale televisienieuwsdienst heeft die analoog is aan die van de BBC Channel Islands . [155]

BBC World Service, met uitzending van Jonathan Dimbleby vanuit Boedapest

Voor een wereldwijd publiek biedt de BBC World Service nieuws, actualiteiten en informatie in 28 talen, waaronder Engels, over de hele wereld en is beschikbaar in meer dan 150 hoofdsteden. Het wordt wereldwijd uitgezonden op kortegolfradio , DAB en online en heeft een geschat wekelijks publiek van 192 miljoen, en de websites hebben een publiek van 38 miljoen mensen per week. [156] Sinds 2005 is het ook beschikbaar op DAB in het VK, een stap die nog niet eerder is genomen vanwege de manier waarop het wordt gefinancierd. De dienst wordt gefinancierd door een parlementaire Grant-in-Aid, beheerd door het ministerie van Buitenlandse Zaken ; na de herziening van de uitgaven van de regering in 2011 zal deze financiering echter stoppen en voor het eerst worden gefinancierd via de licentievergoeding. [157][158] In de afgelopen jaren zijn sommige diensten van de Werelddienst verminderd; de Thaise dienst eindigde in 2006 [159], net als de Oost-Europese talen, met middelen die in plaats daarvan werden omgeleid naar de nieuwe BBC Arabic Television . [160]

Historisch gezien was de BBC de enige legale radio-omroeporganisatie op het Britse vasteland tot 1967, toen University Radio York (URY) , toen onder de naam Radio York , werd gelanceerd als het eerste, en nu oudste, legale onafhankelijke radiostation in het land . De BBC had daarvoor echter geen volledig monopolie, aangezien verschillende continentale stations, zoals Radio Luxembourg , sinds de jaren dertig programma's in het Engels naar Groot-Brittannië hadden uitgezonden en de op het eiland Man gebaseerde Manx Radio in 1964 begon. van commerciële radio, blijven BBC-radiostations een van de meest beluisterde in het land, met Radio 2 met het grootste kijkcijfer (tot 16,8% in 2011-12) en Radio 1 en 4 op de tweede en derde plaats in termen van wekelijks bereik . [161]

BBC-programmering is ook beschikbaar voor andere diensten en in andere landen. Sinds 1943 verzorgt de BBC radioprogramma's voor de British Forces Broadcasting Service , die uitzendt in landen waar Britse troepen zijn gestationeerd. BBC Radio 1 wordt ook uitgezonden in de Verenigde Staten en Canada op Sirius XM Radio (alleen online streaming).

De BBC is beschermheer van The Radio Academy . [162]

Nieuws

De nieuwe redactiekamer in Broadcasting House, centraal Londen, officieel geopend door de koningin in 2013

BBC News is de grootste nieuwsvergaringsoperatie ter wereld, [163] die diensten levert aan de binnenlandse BBC-radio en aan televisienetwerken zoals BBC News , BBC Parliament en BBC World News . Daarnaast zijn nieuwsberichten beschikbaar op de BBC Red Button- service en BBC News Online . Daarnaast heeft de BBC nieuwe manieren ontwikkeld om toegang te krijgen tot BBC News en als gevolg daarvan heeft de dienst de dienst gelanceerd op BBC Mobile, waardoor deze toegankelijk wordt voor mobiele telefoons en PDA's, evenals waarschuwingen per e-mail, op digitale televisie, en op computers via een bureaubladwaarschuwing .

Ratingcijfers suggereren dat tijdens grote incidenten, zoals de bomaanslagen in Londen van 7 juli 2005 of koninklijke evenementen, het Britse publiek zich voornamelijk wendt tot de berichtgeving van de BBC, in tegenstelling tot zijn commerciële rivalen. [164] Op 7 juli 2005, de dag dat er een reeks gecoördineerde bomaanslagen plaatsvonden op het Londense openbaar vervoersysteem, registreerde de BBC Online- website op 7 juli om 12.00 uur een bandbreedtepiek van 11  Gb /s. BBC News ontving op de dag van het evenement in totaal ongeveer 1 miljard hits (inclusief alle afbeeldingen, tekst en HTML ), goed voor ongeveer 5,5 terabyteVan de gegevens. Op piekmomenten gedurende de dag waren er 40.000 pagina's per seconde verzoeken voor de BBC News-website. De aankondiging van de dag ervoor dat de Olympische Spelen van 2012 aan Londen werden toegekend, veroorzaakte een piek van ongeveer 5 Gbit/s. Het vorige record op BBC Online werd veroorzaakt door de bekendmaking van het vonnis van Michael Jackson , dat 7,2 Gbit/s gebruikte. [165]

internet

De online aanwezigheid van de BBC omvat een uitgebreide nieuwswebsite en archief. De eerste officiële online dienst van de BBC was de BBC Networking Club, die op 11 mei 1994 werd gelanceerd. De dienst werd vervolgens opnieuw gelanceerd als BBC Online in 1997, voordat het werd omgedoopt tot BBCi, vervolgens bbc.co.uk, voordat het weer werd omgedoopt tot BBC Online. De website wordt gefinancierd door de licentievergoeding, maar maakt gebruik van GeoIP- technologie, waardoor advertenties op de site kunnen worden weergegeven wanneer deze buiten het VK worden bekeken. [166] De BBC beweert dat de site "Europa's meest populaire op inhoud gebaseerde site" is [167] en stelt dat 13,2 miljoen mensen in het VK de meer dan twee miljoen pagina's van de site elke dag bezoeken. [168]

Het centrum van de website is de Homepage, die een modulaire lay-out heeft. Gebruikers kunnen kiezen welke modules en welke informatie op hun homepage wordt weergegeven, zodat de gebruiker deze kan aanpassen. Dit systeem werd voor het eerst gelanceerd in december 2007 en werd permanent in februari 2008 en heeft sindsdien enkele esthetische veranderingen ondergaan. [169] De homepage bevat dan links naar andere microsites, zoals BBC News Online , Sport , Weather , TV en Radio. Als onderdeel van de site krijgt elk programma op BBC Television of Radio een eigen pagina, terwijl grotere programma's hun eigen microsite krijgen, en als gevolg daarvan is het vaak gebruikelijk dat kijkers en luisteraars websiteadressen (URL's) krijgen voor de programmawebsite.

Een ander groot deel van de site stelt gebruikers ook in staat om de meeste televisie- en radio-output live en zeven dagen na uitzending te bekijken en te beluisteren met behulp van het BBC iPlayer- platform, dat op 27 juli 2007 werd gelanceerd en aanvankelijk peer-to-peer en DRM- technologie gebruikte. om zowel radio- als tv-inhoud van de afgelopen zeven dagen te leveren voor offline gebruik gedurende maximaal 30 dagen, sindsdien wordt video nu rechtstreeks gestreamd. Ook stond bbc.co.uk , door deelname aan de Creative Archive License- groep, legale downloads van geselecteerd archiefmateriaal via internet toe. [170]

De BBC heeft leren vaak opgenomen als onderdeel van haar online service, met services zoals BBC Jam , Learning Zone Class Clips en biedt ook services zoals BBC WebWise en First Click die zijn ontworpen om mensen te leren internet te gebruiken. BBC Jam was een gratis online service, geleverd via breedband- en smalbandverbindingen, en biedt hoogwaardige interactieve bronnen die zijn ontworpen om het leren thuis en op school te stimuleren. De eerste inhoud werd in januari 2006 beschikbaar gesteld; BBC Jam werd echter op 20 maart 2007 geschorst vanwege beschuldigingen aan de Europese Commissie dat het de belangen van de commerciële sector van de industrie schaadde. [171]

In de afgelopen jaren hebben enkele grote onlinebedrijven en politici geklaagd dat BBC Online te veel geld ontvangt van de televisielicentie, wat betekent dat andere websites niet kunnen concurreren met de enorme hoeveelheid reclamevrije online-inhoud die beschikbaar is op BBC Online . [172] Sommigen hebben voorgesteld om het bedrag aan licentiekosten dat aan BBC Online wordt uitgegeven, te verlagen, ofwel te vervangen door financiering uit advertenties of abonnementen, ofwel door een vermindering van de hoeveelheid inhoud die op de site beschikbaar is. [173]Naar aanleiding hiervan heeft de BBC een onderzoek ingesteld en heeft nu een plan in gang gezet om de manier waarop zij haar online diensten aanbiedt te veranderen. BBC Online zal nu proberen om gaten in de markt op te vullen en zal gebruikers naar andere websites leiden voor de huidige marktvoorziening. (In plaats van bijvoorbeeld lokale evenementeninformatie en tijdschema's te verstrekken, worden gebruikers naar externe websites geleid die die informatie al verstrekken.) Een deel van dit plan omvatte het sluiten van een aantal van zijn websites door de BBC en het terugbetalen van geld om andere delen te herontwikkelen. [174] [175]

Op 26 februari 2010 beweerde The Times dat Mark Thompson , directeur-generaal van de BBC, had voorgesteld om de weboutput van de BBC met 50% te verminderen, en het online personeelsbestand en de budgetten met 25% te verminderen in een poging de BBC-activiteiten terug te schroeven en commerciële rivalen meer ruimte geven. [176] Op 2 maart 2010 meldde de BBC dat het haar website-uitgaven met 25% zal verminderen en BBC 6 Music en Asian Network zal sluiten, als onderdeel van de plannen van Mark Thompson om "een kleinere, fittere BBC voor het digitale tijdperk" te maken. [177] [178]

Interactieve televisie

BBC Red Button is de merknaam voor de interactieve digitale televisiediensten van de BBC , die beschikbaar zijn via Freeview (digitale terrestrische), evenals Freesat , Sky (satelliet) en Virgin Media (kabel). In tegenstelling tot Ceefax, de analoge tegenhanger van de dienst, BBC Red Button kan full-colour afbeeldingen, foto's en video weergeven, evenals programma's en is toegankelijk vanaf elk BBC-kanaal. De service biedt 24 uur per dag Nieuws, Weer en Sport, maar biedt ook extra functies met betrekking tot programma's die op dat moment specifiek zijn. Voorbeelden zijn onder meer kijkers om thuis mee te spelen met spelshows, om meningen te geven, te stemmen en te stemmen over onderwerpen, zoals gebruikt naast programma's als Vragenuur . Op sommige momenten in het jaar, wanneer er meerdere sportevenementen plaatsvinden, worden er regelmatig berichten over minder reguliere sporten of games op de rode knop geplaatst zodat kijkers deze kunnen bekijken. Vaak worden andere functies toegevoegd die geen verband houden met programma's die op dat moment worden uitgezonden, zoals de uitzending van de Doctor Whoanimatie-aflevering Dreamland in november 2009.

Muziek

De BBC heeft 5 staforkesten in dienst, een professioneel koor, en ondersteunt twee amateurkoren, gevestigd in BBC-locaties in het Verenigd Koninkrijk; [179] het BBC Symphony Orchestra , het BBC Singers en BBC Symphony Chorus gevestigd in Londen, het BBC Scottish Symphony Orchestra in Glasgow, het BBC Philharmonic in Salford, het BBC Concert Orchestra gevestigd in Watford, en het BBC National Orchestra of Wales en BBC Nationaal Koor van Wales in Cardiff. Het koopt ook een geselecteerd aantal uitzendingen van het Ulster Orchestra in Belfast en de BBC Big Band .

De BBC Proms worden sinds 1927 elk jaar door de BBC geproduceerd [180] om het populaire klassieke muziekfestival te financieren toen muziekuitgevers Chappell en Co hun steun introkken. In 1930 gaf het nieuw gevormde BBC Symphony Orchestra alle 49 Proms en sindsdien trad het op bij elke Last Night of the Proms. Tegenwoordig vormen de orkesten en koren van de BBC de ruggengraat van de Proms, [181] die elk seizoen ongeveer 40%-50% van alle optredens geven.

Veel beroemde muzikanten van elk genre hebben bij de BBC gespeeld, zoals The Beatles ( Live at the BBC is een van hun vele albums). De BBC is ook verantwoordelijk voor de uitzending van Glastonbury Festival , Reading Festival en de verslaggeving in het Verenigd Koninkrijk van het Eurovisie Songfestival , een show waarmee de omroep al meer dan 60 jaar is verbonden. De BBC beheert ook de afdeling BBC Audiobooks die soms wordt gevonden in samenwerking met Chivers Audiobooks.

Ander

De BBC exploiteert naast hun omroeptak nog andere ondernemingen. Naast het uitzenden op televisie en radio, worden sommige programma's ook weergegeven op de BBC Big Screens die zich op verschillende locaties in het centrum van de stad bevinden. De BBC en het Foreign and Commonwealth Office runnen ook gezamenlijk BBC Monitoring , dat wereldwijd radio, televisie, pers en internet in de gaten houdt. De BBC ontwikkelde in de jaren tachtig ook verschillende computers, met name de BBC Micro , die naast de educatieve doelen en programmering van het bedrijf liep.

In 1951 publiceerde de BBC in samenwerking met Oxford University Press The BBC Hymn Book, dat bedoeld was om door radioluisteraars te worden gebruikt om de uitgezonden hymnen te volgen. Het boek werd zowel met als zonder muziek gepubliceerd, de muziekeditie kreeg de titel The BBC Hymn Book with Music . [182] Het boek bevatte 542 populaire hymnes.

Ceefax

De BBC leverde 's werelds eerste teletekstdienst genaamd Ceefax (bijna gelijknamig met "See Facts") van 23 september 1974 tot 23 oktober 2012 op de analoge zender BBC 1 en later op BBC 2 . Het toonde informatieve pagina's zoals Nieuws, Sport en het weer. op oudejaarsavond in 1974 probeerde de concurrentie van ITV 's Oracle te concurreren met Ceefax. Oracle sloot op oudejaarsavond 1992. Tijdens zijn bestaan ​​trok het miljoenen kijkers, tot 2012, voorafgaand aan de digitale omschakeling in het Verenigd Koninkrijk . Het stopte met uitzenden om 23:32:19 BST op 23 oktober 2012 na 38 jaar. Sindsdien heeft de Red Button Service van de BBC heeft Ceefax vervangen door een digitaal-achtig informatiesysteem.

BritBox

In 2016 richtte de BBC, in samenwerking met collega-UK Broadcasters ITV en Channel 4 (die zich later uit het project terugtrokken), 'project kangaroo' op om een ​​internationale online streamingdienst te ontwikkelen die kan concurreren met diensten als Netflix en Hulu. [183] [184] Tijdens de ontwikkelingsfase werd 'Britflix' aangeprezen als een potentiële naam. De service werd uiteindelijk echter in maart 2017 gelanceerd als BritBox . Het online platform toont een catalogus van klassieke BBC- en ITV-shows, evenals een aantal programma's die kort na hun Britse uitzending beschikbaar zijn. Vanaf 2019 is BritBox beschikbaar in de Verenigde Staten en Canada met de potentiële beschikbaarheid voor nieuwe markten in de toekomst, inclusief het VK tegen eind 2019. [183] [185] [186]In oktober 2019 werd BritBox uitgebracht in de testfase in het VK. [187]

Commerciële activiteiten

BBC Studios (voorheen BBC Worldwide ) is de volledige commerciële dochteronderneming van de BBC, die verantwoordelijk is voor de commerciële exploitatie van BBC-programma's en andere eigendommen, waaronder een aantal televisiestations over de hele wereld. Het werd gevormd na de herstructurering van zijn voorganger, BBC Enterprises, in 1995.

Het bedrijf bezit en beheert een aantal commerciële stations over de hele wereld die actief zijn in een aantal gebieden en op een aantal verschillende platforms. Het kanaal BBC Entertainment toont actuele en gearchiveerde entertainmentprogramma's aan kijkers in Europa, Afrika, Azië en het Midden-Oosten, terwijl de BBC Studios-kanalen BBC America en BBC Canada (Joint venture met Corus Entertainment ) vergelijkbare programma's tonen in de regio Noord-Amerika en BBC UKTV in de regio Australazië. Het bedrijf zendt ook twee zenders uit die gericht zijn op kinderen, een internationaal CBeebies- kanaal en BBC Kids , een joint venture met Knowledge Network Corporation, die programma's uitzendt onder de merken CBeebies en BBC K. Het bedrijf beheert ook de zenders BBC Knowledge , die feitelijke en leerprogramma's uitzendt, en BBC Lifestyle , die programma's uitzendt rond de thema's Voedsel, Stijl en Welzijn. Daarnaast runt BBC Studios een internationale versie van het kanaal BBC HD en biedt het HD-simulcasts van de kanalen BBC Knowledge en BBC America.

BBC Studios verspreidt ook de 24-uurs internationale nieuwszender BBC World News . Het station staat los van BBC Studios om het neutrale standpunt van het station te behouden, maar wordt gedistribueerd door BBC Studios. De zender zelf is de oudste nog bestaande entiteit in zijn soort en heeft 50 buitenlandse nieuwsbureaus en correspondenten in bijna alle landen ter wereld. [188] Zoals officieel onderzocht, is het beschikbaar voor meer dan 294 miljoen huishoudens, aanzienlijk meer dan de geschatte 200 miljoen van CNN . [188] Naast deze internationale zenders bezit BBC Studios ook het UKTV- netwerk van zeven zenders. Deze kanalen bevatten BBC-archiefprogramma's die opnieuw moeten worden uitgezonden op hun respectieve kanalen:Alibi , misdaaddrama's; Dave (slogan: "The Home of Witty Banter"); Drama , drama, gelanceerd in 2013; Eden , natuur; Goud , komedie; W , Amusement; en Gisteren , geschiedenisprogrammering.

Naast deze kanalen worden veel BBC-programma's via BBC Studios verkocht aan buitenlandse televisiestations, waarvan comedy, documentaires en historische dramaproducties het populairst zijn. Bovendien verschijnt het BBC-televisienieuws 's avonds op veel Public Broadcasting Service- stations in de Verenigde Staten, evenals herhalingen van BBC-programma's zoals EastEnders en in Nieuw-Zeeland op TVNZ 1 .

Naast de programmering produceert BBC Studios materiaal om programma's te begeleiden. Het bedrijf handhaafde de uitgeverij van de BBC, BBC Magazines , die de Radio Times publiceerde , evenals een aantal tijdschriften die BBC-programma's ondersteunen, zoals BBC Top Gear , BBC Good Food , BBC Sky at Night , BBC History , BBC Wildlife en BBC-muziek . BBC Magazines werd in 2011 verkocht aan Exponent Private Equity, dat het fuseerde met Origin Publishing (voorheen eigendom van BBC Worldwide tussen 2004 en 2006) om Immediate Media Company te vormen .

BBC Studios publiceert ook boeken, ter begeleiding van programma's zoals Doctor Who onder het merk BBC Books , een uitgeverij die de meerderheid bezit van Random House . Soundtrackalbums, gesproken boeken en delen van radio-uitzendingen worden ook verkocht onder het merk BBC Records , en dvd's worden ook in grote hoeveelheden verkocht en in licentie gegeven aan consumenten, zowel in het VK als in het buitenland, onder het merk 2 Entertain . Archiefprogrammering en klassieke muziekopnames worden verkocht onder de merknaam BBC Legends.

Culturele betekenis

Blauwe plaquette bij Alexandra Palace , ter herdenking van de lancering van 's werelds eerste high-definition televisiedienst, BBC Television , in 1936

Tot de ontwikkeling, popularisering en overheersing van televisie was radio het uitzendmedium waarop mensen in het Verenigd Koninkrijk vertrouwden. Het "bereikte elk huis in het land en verenigde tegelijkertijd de natie, een belangrijke factor tijdens de Tweede Wereldoorlog". [189] De BBC introduceerde 's werelds eerste "high-definition" 405-lijns televisiedienst in 1936. Tijdens de Tweede Wereldoorlog en tot 1946 stopte de BBC haar televisiedienst, maar bleef de enige televisieomroep in het VK tot 1955, toen Independent Televisie ( ITV ) begon te werken. [190]Dit luidde de transformatie van televisie in tot een populair en dominant medium. Niettemin, "in de jaren vijftig bleef radio nog steeds de dominante bron van comedy-uitzendingen". [190] Verder was de BBC de enige legale radiozender tot 1968 (toen URY hun eerste licentie kreeg). [191]

De natuurdocumentaires van David Attenborough , zoals The Blue Planet , Planet Earth en Life on Earth , worden geproduceerd door de BBC Natural History Unit , het grootste productiehuis voor natuurdocumentaires ter wereld. [192]

Ondanks de komst van commerciële televisie en radio, met concurrentie van ITV , Channel 4 en Sky , is de BBC een van de belangrijkste elementen in de Britse populaire cultuur gebleven door haar verplichting om tv- en radioprogramma's voor een groot publiek te produceren. [193] [194] Met de komst van BBC2 kon de BBC echter ook programma's maken voor minderheidsbelangen in drama, documentaires, actualiteiten, entertainment en sport. Genoemde voorbeelden zijn onder meer de televisieseries Civilization , Doctor Who , I, Claudius , Monty Python's Flying Circus , Pot Black en Tonight., maar er kunnen andere voorbeelden worden gegeven op elk van deze gebieden, zoals blijkt uit de vermeldingen van de BBC in de 2000-lijst van de 100 Greatest British Television Programs van het British Film Institute , met de veelgeprezen sitcom Fawlty Towers van de BBC uit de jaren 70 (met John Cleese als Basil Fawlty ) bovenaan de lijst. [195] Top of the Pops , 's werelds langstlopende wekelijkse muziekshow, werd voor het eerst uitgezonden in januari 1964, met als eerste optredens van The Rolling Stones. [196] Sommige BBC-shows hebben een directe impact op de samenleving gehad. Bijvoorbeeld The Great British Bake Off wordt gecrediteerd met een hernieuwde interesse in bakken in het hele VK, met winkels die een sterke stijging van de verkoop van bakingrediënten en accessoires melden. [197] De export van BBC-programma's, zowel via diensten als BBC World Service en BBC World News , als via de kanalen die worden beheerd door BBC Worldwide , betekent dat het publiek BBC-producties over de hele wereld kan consumeren.

De term "BBC English" werd gebruikt als een alternatieve naam voor Received Pronunciation en de English Pronouncing Dictionary gebruikt de term "BBC Pronunciation" om zijn aanbevelingen te labelen. [198] De BBC zelf maakt nu echter meer gebruik van regionale accenten om de diversiteit van het VK te weerspiegelen, terwijl ze toch duidelijkheid en vloeiendheid van zijn presentatoren blijft verwachten. [199] Vanaf het 'zetmeelrijke' begin is de BBC ook inclusiever geworden en probeert ze nu tegemoet te komen aan de belangen van alle lagen van de samenleving en alle minderheden, omdat ze allemaal de licentievergoeding betalen. [200]

Informele termen

Oudere binnenlandse Britse publiek verwijzen vaak naar de BBC als "de Beeb", een bijnaam oorspronkelijk bedacht door Peter Sellers op The Goon Show in de jaren 1950, toen hij verwees naar de "Beeb Beeb Ceeb". Het werd vervolgens geleend, ingekort en gepopulariseerd door radio-dj Kenny Everett . [201] De opnamesessies van David Bowie bij de BBC werden uitgebracht als Bowie at the Beeb , terwijl de opnamesessies van Queen met de BBC werden uitgebracht als At the Beeb . [202]Een andere bijnaam, die nu minder vaak wordt gebruikt, is 'tante', naar men zegt afkomstig van de ouderwetse 'tante weet het beste'-houding, of het idee van tantes en ooms die op de achtergrond van iemands leven aanwezig zijn (maar mogelijk een verwijzing naar de "tantes" en "ooms" die in de begintijd kinderprogramma's presenteerden) [203] in de tijd dat John Reith , de eerste directeur-generaal van de BBC, de leiding had. De term "tante" voor de BBC wordt vaak toegeschreven aan radio-discjockey Jack Jackson . [16] Om de vijftigste verjaardag van de BBC te vieren werd in 1972 het nummer " Auntie " uitgebracht. [204] De twee bijnamen zijn ook samen gebruikt als "Tante Beeb". [205]

Controverse en kritiek

Gedurende haar bestaan ​​heeft de BBC te maken gehad met talloze beschuldigingen over vele onderwerpen: de oorlog in Irak , politiek, ethiek en religie, evenals financiering en personeel. Het is ook betrokken geweest bij tal van controverses vanwege de berichtgeving over specifieke nieuwsverhalen en programmering. In oktober 2014 heeft de BBC Trust het "BBC-klachtenkader" [206] uitgegeven waarin klachten- en beroepsprocedures worden beschreven. Het regelgevend toezicht op de BBC kan echter worden overgedragen aan OFCOM . De Britse " House of Commons Select Committee on Culture Media and Sport" adviseerde in haar rapport "The Future of the BBC", [207] dat OFCOM de laatste scheidsrechter zou moeten worden van klachten over de BBC. [208]

De BBC heeft lange tijd te maken gehad met beschuldigingen van conservatieven van liberale en linkse vooringenomenheid. [209] Beschuldigingen van vooringenomenheid tegen het premierschap van Margaret Thatcher en de Conservatieve Partij werden vaak tegen de BBC geuit door leden van die regering, waarbij Margaret Thatcher zelf de berichtgeving van de omroep als bevooroordeeld en onverantwoordelijk beschouwde. [210] In 2011 zei Peter Sissons , een belangrijke nieuwspresentator bij de BBC van 1989 tot 2009, dat "de kern van de BBC, in zijn DNA, een manier van denken is die stevig van links is". [211] Een andere BBC-presentator, Andrew Marr, merkte op dat "de BBC niet onpartijdig of neutraal is. Het heeft een liberale vooringenomenheid, niet zozeer een partijpolitieke vooringenomenheid. Het kan beter worden uitgedrukt als een culturele liberale vooringenomenheid." Voormalig BBC-directeur Roger Mosey classificeerde het als 'liberaal defensief'. [212] [213] [214] De BBC werd door de conservatieve journalist en auteur Toby Young beschuldigd van propaganda vanwege wat volgens hem een ​​anti- Brexit- aanpak was, waaronder een dag van live-programmering over migratie. [215]

Omgekeerd, terwijl hij voor The Guardian schreef , verklaarde de linkse columnist Owen Jones : "de waarheid is dat de BBC vol zit met rechtse mensen", [216] en hij noemde als voorbeeld van vooringenomenheid het gebruik van "ultra- thatcherite " Andrew Neil als een politiek presentator. [217] Paul Mason , de voormalige economische redacteur van het BBC Newsnight- programma, bekritiseerde de BBC als "unionistisch" met betrekking tot zijn berichtgeving over de campagne voor het Schotse onafhankelijkheidsreferendum en zei dat zijn senior medewerkers de neiging hadden een " neo-liberaal " standpunt in te nemen van uitzicht.[218] De BBC is ook gekarakteriseerd als een pro-monarchistische instelling. [219] Uit een opiniepeiling van 2018 door BMG Research bleek dat 40% van het Britse publiek denkt dat de BBC politiek partijdig is, met een bijna gelijke verdeling tussen degenen die geloven dat het naar links of naar rechts neigt. [220]

In 2008 werd de BBC door sommigen bekritiseerd omdat ze de mannen die de aanslagen in Mumbai in november 2008 uitvoerden , bestempelden als "schutters" in plaats van "terroristen". [221] [222] In protest tegen het gebruik van het woord "schutters" door de BBC, journalist Mobashar Jawed "MJ" Akbar weigerden deel te nemen in een interview naar aanleiding van de Mumbai terreuraanslagen , [223] en kritiek op de BBC-reportage van het incident. [224] Brits parlementariër Stephen Poundheeft deze beweringen ondersteund, verwijzend naar het vergoelijken van de terreuraanslagen door de BBC als "de ergste soort van melige mondhouding. Het is een wanhoopsdaad om niet te beledigen, wat uiteindelijk meer aanstoot voor iedereen veroorzaakt." [225]

Een nieuwslezer van BBC World Service die een dagelijkse show presenteerde die voor Kirgizië werd geproduceerd , zou hebben deelgenomen aan een oppositiebeweging met als doel de regering omver te werpen onder leiding van president Kurmanbek Bakijev . [226] De BBC-presentator nam in 2010 ontslag toen de beschuldigingen van zijn deelname aan de revolutie openbaar werden. [227]

In februari 2021, na het besluit van Ofcom om de licentie van China Global Television Network (CGTN) in te trekken en BBC's berichtgeving over de vervolging van Oeigoeren van etnische minderheden in China, verboden de Chinese autoriteiten BBC World News in het land uit te zenden. Volgens een verklaring van China's National Radio and Television Administration (NRTA), bericht BBC World News over China "de beginselen van waarheidsgetrouwheid en onpartijdigheid in de journalistiek geschonden" en ook "de nationale belangen van China geschaad". [228] Radio Television Hong Kong (RTHK) schortte ook BBC World News de volgende dag op nadat het verbod op het vasteland van kracht werd. [229]

Logo en symbolen

Zie ook

Referenties

  1. ^ a b c d e f "BBC Jaarverslag en jaarrekening 2019/20" (PDF) . BBC Jaarverslag en Jaarrekening 2019/20 . BBC. september 2020. pag. 61. Gearchiveerd (PDF) van het origineel op 16 december 2020 . Ontvangen 14 maart 2021 .
  2. ^ "BBC - BBC Charter en Overeenkomst - Over de BBC" . www.bbc.co.uk . Gearchiveerd van het origineel op 1 april 2019 . Ontvangen 1 april 2019 .
  3. ^ "BBC History - De BBC gaat naar de ether" . BBC-nieuws . Gearchiveerd van het origineel op 6 maart 2007 . Ontvangen 19 juli 2007 .
  4. ^ "BBC: 's werelds grootste omroep en meest vertrouwde mediamerk" . Media Nieuwslijn. 13 augustus 2009. Gearchiveerd van het origineel op 5 oktober 2010 . Ontvangen 23 september 2010 .
  5. ^ "Digitale licentie" . Verwachting. Gearchiveerd van het origineel op 7 november 2011 . Ontvangen 23 september 2010 .
  6. ^ "Over de BBC - Wat is de BBC" . BBC-online . Gearchiveerd van het origineel op 16 januari 2010 . Ontvangen 23 september 2010 .
  7. ^ "BBC Jaarverslag 2013/14" (PDF) . BBC. Gearchiveerd (PDF) van het origineel op 11 januari 2015 . Ontvangen 1 januari 2015 .
  8. ^ Hacker, James (4 februari 2014). "Vrijheid van informatieverzoek-RFI20150047" . British Broadcasting Corporation. Gearchiveerd van het origineel op 24 november 2015.
  9. ^ a B Andrews, Leighton (2005). Harris, Phil; Fleisher, Craig S. (red.). "A UK Case: Lobbyen voor een nieuw BBC Charter". Het handboek van openbare aangelegenheden . VERSTANDIG. blz. 247-48. ISBN 978-0-7619-4393-8.
  10. ^ "BBC - Bestuur - Jaarverslag 2013/14" . bbc.co.uk . Gearchiveerd van het origineel op 5 juli 2019 . Ontvangen 20 december 2019 .
  11. ^ "BBC Jaarverslag & Jaarrekening 2008/9: FINANCILE PRESTATIES" . Gearchiveerd van het origineel op 10 februari 2010 . Ontvangen 12 februari 2010 .
  12. ^ "TV-licenties: wetgeving en beleid " . Gearchiveerd van het origineel op 29 januari 2010 . Ontvangen 12 februari 2010 .
  13. ^ "BBC Press Office: TV License Fee: feiten en cijfers" . Gearchiveerd van het origineel op 7 september 2010 . Ontvangen 12 februari 2010 .
  14. ^ Shearman, Sarah (21 april 2009). "BBC Worldwide wint Queen's Enterprise Award" . MediaWeek. Gearchiveerd van het origineel op 4 maart 2016 . Ontvangen 27 juni 2019 .
  15. ^ "Het belang van de BBC" . Parlement.uk. Gearchiveerd van het origineel op 26 juni 2019 . Ontvangen 26 juni 2019 . De regering erkent de enorme bijdrage die de BBC heeft geleverd aan het Britse leven en de Britse cultuur, zowel in binnen- als buitenland.
  16. ^ a B "Jack Jackson: Rhythm And Radio Fun Remembered" . BBC. Gearchiveerd van het origineel op 26 juni 2019 . Ontvangen 26 juni 2019 .
  17. ^ "Top of the Pops 2 - Top 5" . BBC. Gearchiveerd van het origineel op 26 juni 2019 . Ontvangen 26 juni 2019 .
  18. ^ Asa Briggs, BBC p. 47
  19. ^ Asa Briggs, blz. 50
  20. ^ Curran en Jean Seaton , Macht zonder verantwoordelijkheid , (Routledge) p. 110
  21. ^ Asa Briggs, blz. 50, 97
  22. ^ supra Curran en Seaton, p. 110
  23. ^ Dokter, Jennifer Ruth (1999). De BBC en ultramoderne muziek, 1922-1936: Shaping a Nation's Tastes . Cambridge University Press. P. 402. ISBN 9780521661171. Gearchiveerd van het origineel op 11 augustus 2014 . Ontvangen 8 juli 2019 .
  24. ^ Brandwonden, Tom (1977). De BBC: openbare instelling en Private World . Groot-Brittannië: The Macmillan Press LTD. P. 1. ISBN 978-0-333-19720-2.
  25. ^ "Het is niet nodig om de missie van de BBC te veranderen naar 'informeren, opleiden en entertainen ' " . Britse parlement. 31 oktober 2016. Gearchiveerd van het origineel op 31 oktober 2016 . Ontvangen 31 oktober 2016 .
  26. ^ supra Asa Briggs, p. 146
  27. ^ a b supra Curran en Seaton, p. 117
  28. ^ Higgins, Charlotte (18 augustus 2014). "BBC's lange strijd om de feiten te presenteren zonder angst of gunst" . De Wachter . Ontvangen 19 mei 2020 .
  29. ^ Oplichter, Tim (2002). "Internationale radiojournalistiek". Routing.
  30. ^ supra Curran en Seaton, p. 118
  31. ^ "De man met de bloem in zijn mond" . BBC. 9 oktober 2017. Gearchiveerd van het origineel op 21 oktober 2018 . Ontvangen 20 december 2019 .
  32. ^ "BBC's eerste televisie buiten uitzending" (PDF) . Prospero. Gearchiveerd (PDF) van het origineel op 9 oktober 2017 . Ontvangen 9 oktober 2017 .
  33. ^ Knowles, Elizabeth, ed. (2008). The Oxford Dictionary of Modern Quotations (Oxford Reference Online red.). Oxford Universiteit krant. ISBN 9780199208951. Ontvangen 11 februari 2010 .
  34. ^ Charles Mowat , Groot-Brittannië tussen de oorlogen 1918-1940 (1955) p 242.
  35. ^ David Hendy, "Schilderen met geluid: de caleidoscopische wereld van Lance Sieveking, een Britse radio modernist," Twentieth Century British History (2013) 24 # 2 pp 169-200.
  36. ^ Mike Huggins, "BBC Radio en Sport 1922-1939," Contemporary British History (2007) 21 # 4 pp 491-515.
  37. ^ Hajkowski, Thomas (2010). De BBC en de nationale identiteit in Groot-Brittannië, 1922-1953 . New York, New York: Palgrave Macmillan. P. 11. ISBN 9780719079443.
  38. ^ a B Avery, Todd (2006). Radiomodernisme . Ashgate Publishing Limited. P. 21. ISBN 9780754655176.
  39. ^ Dawkins, Charlie (voorjaar 2016). "Harold Nicolson, Ulysses, Reithianisme" . De herziening van Engels Studies . 67 (280): 558-578. doi : 10.1093/res/hgv063 .
  40. ^ Dokter, Jennifer (1999). De BBC en ultramoderne muziek, 1922-1936: Shaping a Nation's Taste . New York, New York: Cambridge University Press. ISBN 978-0521661171.
  41. ^ a b c d e f Scanell, Paddy; Cardiff, David (1991). Een sociale geschiedenis van de Britse omroep . Cambridge, Massachusetts: Basil Blackwell. P. 75. ISBN 978-0631175438.
  42. ^ a b c d West, WJ (1987). Waarheid verraden . Londen, Engeland: Redwood Burn Limited, Trowbridge. P. 15. ISBN 978-0715621820.
  43. ^ a b c Potter, Simon (2012). Omroep Rijk . Oxford, Engeland: Oxford University Press. P. 85. ISBN 9780199568963.
  44. ^ "jaren '20" . bbc.com . Ontvangen 18 november 2020 .
  45. ^ "Sir Isaac Shoenberg, Britse uitvinder" . Encyclopedie Britannica . Ontvangen 22 juli 2021 . belangrijkste uitvinder van het eerste high-definition televisiesysteem
  46. ^ Norman, Bruce (1984). Hier is op zoek naar jou: het verhaal van de Britse televisie 1908-1939 . P. 99 . ISBN 978-0-563-20102-1.
  47. ^ BBC Handboek (1929), blz. 164, 182, 186
  48. ^ a b "Orwell-standbeeld onthuld" . Over de BBC . 7 november 2017. Gearchiveerd van het origineel op 19 november 2017 . Ontvangen 2 december 2017 .
  49. ^ Christopher H. Sterling (2004). "Encyclopedie van Radio 3-Volume Set". P. 524. Routing
  50. ^ "Hoe de toespraak van de Gaulle het lot van Frankrijk veranderde" . BBC. 4 januari 2018. Gearchiveerd van het origineel op 31 augustus 2017 . Ontvangen 4 januari 2018 .
  51. ^ a b c Nicholas, Sian (1996). De echo van de oorlog . New York, New York: Manchester University Press. P. 18. ISBN 978-0719046087.
  52. ^ a B Ruiming, Nicholas (1995). Verkoopoorlog: de Britse propagandacampagne tegen de Amerikaanse "neutraliteit" in de Tweede Wereldoorlog . New York, New York: Oxford University Press. P. 42. ISBN 978-0195111507.
  53. ^ a b Ribeiro, Nelson (2011). BBC-uitzendingen naar Portugal in de Tweede Wereldoorlog . Lewiston, New York: De Edwin Mellen Press. P. 63. ISBN 9780773414877.
  54. ^ Morriss, Agnieszka (2015). "De BBC Poolse dienst tijdens de Tweede Wereldoorlog" . Onderzoeksprojectrapporten voor speciale problemen . 21 (4): 459-460. doi : 10.1080/13688804.2015.1077108 .
  55. ^ Mackay, Robert (najaar 2000). "Beestachtig zijn voor de Duitsers: muziek, censuur en de BBC in de Tweede Wereldoorlog". Historisch tijdschrift voor film, radio en televisie . 20 (4): 517. doi : 10.1080/713669737 . S2CID 192078695 . 
  56. ^ Whittington, Ian (2018). Het schrijven van de radiooorlog . Edinburgh, Schotland: Edinburgh University Press. P. 19. ISBN 9781474413596.
  57. ^ Sargeant, Paul (2010), Terugkijkend op de BBC , London: BBC , teruggehaald 9 november 2010
  58. ^ Graham, Russ J. (31 oktober 2005). "Baird: De bewerking die de geschiedenis herschreef" . Gearchiveerd van het origineel op 18 juli 2006 . Ontvangen 11 augustus 2006 .
  59. ^ "BBC Jaarverslag en Handboek" . P. 215. BBC 1985
  60. ^ "Onderzoekscommissies: Pilkington Committee" (PDF) . 1 juni 1962. p. 4. Gearchiveerd (PDF) van het origineel op 12 oktober 2006 . Ontvangen 30 september 2006 .
  61. ^ Carter, Imogen (27 september 2007). "De dag dat we wakker werden met popmuziek op Radio 1" . De Dagelijkse Telegraaf . Londen. Gearchiveerd van het origineel op 18 oktober 2007 . Ontvangen 30 september 2007 .
  62. ^ Patrijs, Rob (13 november 1971). "Radio in Londen" . Aanplakbord . Gearchiveerd van het origineel op 25 januari 2016 . Ontvangen 2 augustus 2010 .
  63. ^ a b Briggs, Asa (2000). Competitie (Herdrukt. Red.). Oxford [ua]: Oxford Univ. Druk op. P. 713. ISBN 978-0-19-215964-9.
  64. ^ De kamer voor de heer Cock-up Gearchiveerd 24 februari 2008 op de Wayback Machine Pick of the Continuity Announcers, 6 april 2000
  65. ^ Ratings voor 1978 Gearchiveerd 27 augustus 2008 op de Wayback Machine Independent Teleweb
  66. ^ McDonald, Sara. "15 oktober 2004 Sarah McDonald, curator Page 1 15/10/04 Hulton|Archief - Geschiedenis in beeld" (PDF) . Getty-afbeeldingen. Gearchiveerd van het origineel (PDF) op 27 mei 2013 . Ontvangen 28 mei 2013 .
  67. ^ Holmwood, Leigh (15 augustus 2007). "BBC Resources uitverkoop om te beginnen" . De Wachter . Londen. Gearchiveerd van het origineel op 3 december 2013 . Ontvangen 28 mei 2013 .
  68. ^ "Nieuwe kinderzenders van BBC lancering" . Digitale spion . 11 februari 2002 . Ontvangen 26 december 2020 .
  69. ^ "Binnen de BBC: BBC-radiostations" . www.bbc.co.uk . BBC. Gearchiveerd van het origineel op 10 januari 2019 . Ontvangen 26 december 2020 .
  70. ^ a b "BBC gaat nieuwe commerciële dochteronderneming lanceren na goedkeuring door DCMS" . BBC Persbericht . 23 januari 2002. Gearchiveerd van het origineel op 3 november 2013 . Ontvangen 28 mei 2013 .
  71. ^ "BBC Broadcast-uitverkoop goedgekeurd" . BBC-nieuws . 22 juli 2005 . Ontvangen 11 december 2008 .
  72. ^ a b "BBC kondigt Siemens Business Services aan als Single Preferred Bidder" . BBC Persbureau . Gearchiveerd van het origineel op 24 september 2010 . Ontvangen 4 juni 2012 .
  73. ^ a b "Nieuw bedrijf om BBC IT te ondersteunen" . Ariël (BBC) . 4 juli 2011. Gearchiveerd van het origineel op 3 juli 2013 . Ontvangen 27 mei 2013 .
  74. ^ The Random House Group verwerft meerderheidsbelang in BBC Books Gearchiveerd 23 november 2018 bij de Wayback Machine BBC Press Office. 22 juni 2006
  75. ^ "BBC kondigt succesvolle bieder voor BBC Outside Broadcasts aan" . BBC Persbureau . 7 maart 2008. Gearchiveerd van het origineel op 11 november 2012 . Ontvangen 28 mei 2013 .
  76. ^ "Nieuw huis voor BBC-kostuumarchief" . BBC-nieuws . 30 maart 2008. Gearchiveerd van het origineel op 6 december 2008 . Ontvangen 28 mei 2013 .
  77. ^ Sweney, Mark (16 augustus 2011). "BBC Worldwide stemt in met de verkoop van tijdschriften van £ 121 miljoen" . De Wachter . Londen. Gearchiveerd van het origineel op 21 december 2016 . Ontvangen 11 december 2016 .
  78. ^ Wells, Matt (11 januari 2007). "Vertrekminuten dijk vrijgegeven" . De Wachter . VK. Gearchiveerd van het origineel op 4 december 2013 . Ontvangen 22 maart 2010 .
  79. ^ "Radicale hervorming om een ​​meer gerichte BBC te leveren" . BBC Persbureau. 18 oktober 2007. Gearchiveerd van het origineel op 20 oktober 2007 . Ontvangen 18 oktober 2007 .
  80. ^ "Televisielicentie wordt de komende zes jaar bevroren" . BBC-nieuws . 20 oktober 2010. Gearchiveerd van het origineel op 7 oktober 2011 . Ontvangen 6 oktober 2011 .
  81. ^ "BBC wil tegen 2017 2000 banen schrappen" . BBC-nieuws . 6 oktober 2011. Gearchiveerd van het origineel op 6 oktober 2011 . Ontvangen 6 oktober 2011 .
  82. ^ "BBC snijdt in één oogopslag" . BBC-nieuws . 6 oktober 2011. Gearchiveerd van het origineel op 6 oktober 2011 . Ontvangen 6 oktober 2011 .
  83. ^ "BBC bezuinigingen: in detail" . Dagelijkse Telegraaf . Londen. 6 oktober 2011. Gearchiveerd van het origineel op 6 oktober 2011 . Ontvangen 6 oktober 2011 .
  84. ^ BBC1 om live te gaan voor de kroning jubileumnacht in 2013 Gearchiveerd 4 december 2017 bij de Wayback Machine , guardian.co.uk , 3 december 2017
  85. ^ Goodacre, Kate (26 november 2015). "BBC Three zal in maart 2016 online gaan, aangezien BBC Trust plannen goedkeurt om tv-uitzendingen te schrappen" . Digitale spion . Gearchiveerd van het origineel op 29 december 2015 . Ontvangen 27 december 2015 .
  86. ^ "BBC Three onthult nieuw logo en overstapdatum" . BBC. 4 januari 2016. Gearchiveerd van het origineel op 4 januari 2016 . Ontvangen 4 januari 2016 .
  87. ^ "BBC Three gaat vanaf februari online" . BBC-nieuws . 26 november 2015. Gearchiveerd van het origineel op 29 november 2015 . Ontvangen 29 december 2015 .
  88. ^ "BBC maakt £ 34m investering in kinderdiensten" . BBC-nieuws . 4 juli 2017. Gearchiveerd van het origineel op 7 juli 2017 . Ontvangen 7 juli 2017 .
  89. ^ Ruddick, Graham (4 juli 2017). "BBC belooft een bredere mix dan rivalen omdat het zichzelf opnieuw wil uitvinden" . De Wachter . ISSN 0261-3077 . Gearchiveerd van het origineel op 7 juli 2017 . Ontvangen 7 juli 2017 . 
  90. ^ Martinson, Jane (8 maart 2016). "BBC verhoogt besparingsdoelstelling tot £ 800 miljoen per jaar om te betalen voor drama en sport" . De Wachter . Ontvangen 15 december 2020 .
  91. ^ Midgley, Neil (11 mei 2016). "£ 800 miljoen aan BBC-bezuinigingen al nodig? Niet helemaal, Tony Hall" . Forbes . Ontvangen 15 december 2020 .
  92. ^ "BBC News sluit 450 berichten als onderdeel van een besparingsactie van £ 80 miljoen" . BBC-nieuws . 29 januari 2020 . Ontvangen 14 december 2020 .
  93. ^ "Bezuinigingen zullen de problemen van de BBC niet oplossen" . De Dagelijkse Telegraaf . 29 januari 2020 . Ontvangen 14 december 2020 .
  94. ^ Waterson, Jim (15 juli 2020). "BBC kondigt verder 70 banenverlies in nieuwsafdeling aan" . De Wachter . Ontvangen 15 december 2020 .
  95. ^ Barker, Alex (15 september 2020). "BBC staat voor een tijdperk van bezuinigingen na het melden van 'aanzienlijk tekort ' " . Financiële Tijden . Ontvangen 15 december 2020 .
  96. ^ "Voormalig bankier Richard Sharp wordt volgende BBC-voorzitter" . BBC-nieuws . 6 januari 2021.
  97. ^ "BBC-regelgeving" . Ofcom . 29 maart 2017. Gearchiveerd van het origineel op 29 april 2017 . Ontvangen 27 april 2017 .
  98. ^ "Benoemingen van de BBC-raad" . BBC Mediacentrum . 23 maart 2017. Gearchiveerd van het origineel op 21 augustus 2019 . Ontvangen 20 december 2019 .
  99. ^ Sweney, Mark (10 januari 2017). "Sir David Clementi bevestigd als nieuwe BBC-voorzitter" . De Wachter . Gearchiveerd van het origineel op 17 mei 2017 . Ontvangen 27 april 2017 .
  100. ^ a b "Handvest en Overeenkomst" . Gearchiveerd van het origineel op 4 mei 2017 . Ontvangen 27 april 2017 .
  101. ^ a b "BBC World Service - Institutioneel - Hoe wordt de World Service gefinancierd?" . BBC Werelddienst. Gearchiveerd van het origineel op 8 oktober 2012 . Ontvangen 20 december 2019 . De BBC, inclusief World Service, opereert onder twee grondwettelijke documenten: het Royal Charter en de License and Agreement. Het Handvest geeft de Corporation een wettelijk bestaan, stelt haar doelstellingen en statuten vast en behandelt ook zaken als adviesorganen. Volgens het Royal Charter moet de BBC een vergunning krijgen van de minister van Binnenlandse Zaken. De licentie, die is gekoppeld aan een overeenkomst tussen de minister en de Corporation, legt de voorwaarden vast waaronder de BBC mag uitzenden.
  102. ^ "Wie we zijn" . Over de BBC . 1 april 2019. Gearchiveerd van het origineel op 1 april 2019 . Ontvangen 1 april 2019 .
  103. ^ "Bestuursbenoeming" . BBC Mediacentrum . 23 maart 2017. Gearchiveerd van het origineel op 21 augustus 2019 . Ontvangen 20 december 2019 .
  104. ^ "BBC-bord" . bbc.com . Gearchiveerd van het origineel op 1 oktober 2019 . Ontvangen 2 oktober 2019 .
  105. ^ "Uitvoerend comité" . Over de BBC . Ontvangen 3 september 2020 .
  106. ^ a b c bbc.co.uk Over de BBC-sectie Gearchiveerd 15 juli 2011 bij de Wayback Machine . Ontvangen op 9 juli 2011
  107. ^ a b c d e f g h "De doorlichtingsbestanden: hoe de BBC 'subversieven ' buitenhield " . bbc.co.uk . 22 april 2018. Gearchiveerd van het origineel op 22 april 2018 . Ontvangen 22 april 2018 .
  108. ^ Hastings, Chris (2 juli 2006). "Onthuld: hoe de BBC MI5 gebruikte om duizenden medewerkers door te lichten" . Dagelijkse Telegraaf . Gearchiveerd van het origineel op 26 april 2018 . Ontvangen 22 april 2018 .
  109. ^ "De zwarte lijst in kamer 105" . De waarnemer . 18 augustus 1985. Gearchiveerd van het origineel op 13 mei 2019 . Ontvangen 22 april 2018 .
  110. ^ "BBC volledige jaarrekening 2013/14" (PDF) . BBC Jaarverslag en rekeningen 2013/14 . BBC. juli 2014. blz. 20. Gearchiveerd (PDF) van het origineel op 14 november 2014 . Ontvangen 1 maart 2015 .
  111. ^ "Jaarverslag 2014" (PDF) . Britse Sky Broadcasting. juli 2014. blz. 86. Gearchiveerd (PDF) van het origineel op 21 maart 2015 . Ontvangen 1 maart 2015 .
  112. ^ "ITV plc Jaarverslag en jaarrekening voor het jaar eindigend op 31 december 2013" (PDF) . ITV. 2014. blz. 109. Gearchiveerd van het origineel (PDF) op 26 juni 2014 . Ontvangen 1 maart 2015 .
  113. ^ "Hoeveel kost een tv-licentie? – TV-licenties ™" . www.tvlicensing.co.uk . Gearchiveerd van het origineel op 17 juli 2019 . Ontvangen 17 juli 2019 .
  114. ^ "Blind/ernstig slechtziendheid" . TV-licenties. 1 april 2000. Gearchiveerd van het origineel op 22 november 2011 . Ontvangen 15 november 2011 .
  115. ^ "Belangrijke informatie over meer dan 75 tv-licenties" . TV-licenties . Ontvangen 5 april 2020 .
  116. ^ "Verdere problemen voor BBC Charter Review" (PDF) . Sessieverslag van het House of Lords . The Stationery Office Limited. 3 maart 2006. Gearchiveerd (PDF) van het origineel op 20 maart 2009 . Ontvangen op 15 augustus 2008 .
  117. ^ "Belangrijkste feiten, de tv-licentievergoeding" . BBC-website . BBC Persbureau. April 2008. Gearchiveerd van het origineel op 8 juli 2007 . Ontvangen 31 juli 2008 .
  118. ^ "BBC reactie op Freedom of Information Request, 25 augustus 2006" (PDF) . Gearchiveerd van het origineel op 13 april 2008. CS1 maint: bot: original URL status unknown (link)
  119. ^ "Jaaroverzicht TV-licenties 2018/19" . Tvlicensing.co.uk . Ontvangen 5 april 2020 .
  120. ^ "BBC: decriminalisering van tv-licenties wordt overwogen" . BBC-nieuws . 15 december 2019 . Ontvangen 5 april 2020 .
  121. ^ BBC. "Jaarverslag en jaarrekening 2004-2005" (PDF) . P. 94. Gearchiveerd (PDF) van het origineel op 19 januari 2012 . Ontvangen 16 mei 2011 .
  122. ^ a b "BBC Jaarverslag 2018/19" (PDF) . BBC. juli 2019. blz. 133; 91 . Ontvangen 5 april 2020 .
  123. ^ Heffer, Simon (22 september 2006). "Waarom word ik zo opgejaagd?" . De Dagelijkse Telegraaf . Londen. Gearchiveerd van het origineel op 17 november 2007 . Ontvangen 6 februari 2008 .
  124. ^ Johnson, Boris (26 mei 2005). "Ik zal niet betalen om door de BBC te worden misbruikt" . De Dagelijkse Telegraaf . Londen. Gearchiveerd van het origineel op 15 augustus 2007 . Ontvangen 6 februari 2008 .
  125. ^ "BBC pestkoppen schande in licentievergoeding chaos" . De DailyExpress . VK. 7 november 2007. Gearchiveerd van het origineel op 24 juli 2012 . Ontvangen 6 februari 2008 .
  126. ^ "TV-licenties" . TV-licenties . 2 juni 2008. Gearchiveerd van het origineel op 7 februari 2008 . Ontvangen 6 februari 2008 .
  127. ^ "Voorbeeld van licentievergoeding pressiegroep" . Campagne om de licentievergoeding af te schaffen. 2 juni 2008. Gearchiveerd van het origineel op 20 februari 2008 . Ontvangen 6 februari 2008 .
  128. ^ "Jaaroverzicht 2012/13" (PDF) . BBC wereldwijd. P. 34. Gearchiveerd (PDF) van het origineel op 20 augustus 2013 . Ontvangen 17 augustus 2013 .
  129. ^ a b "BBC volledige jaarrekening 2012/13" (PDF) . BBC Jaarverslag en Jaarrekening 2012/13 . BBC. 2013. blz. 8-9. Gearchiveerd (PDF) van het origineel op 24 augustus 2013 . Ontvangen 17 augustus 2013 .
  130. ^ "BBC Broadcasting House-uitbreiding - recensie" . De Wachter . Ontvangen 10 juni 2020 .
  131. ^ "BBC Television Center sluit voor de laatste keer zijn deuren" . De avondstandaard . 31 maart 2013. Gearchiveerd van het origineel op 25 januari 2016 . Ontvangen 23 december 2015 .
  132. ^ BBC. "New Broadcasting House - De toekomst" . Gearchiveerd van het origineel op 21 mei 2006 . Ontvangen 6 juli 2006 .
  133. ^ BBC. "De televisie-output van BBC News verhuist naar nieuwe studio's in Broadcasting House" . Gearchiveerd van het origineel op 5 mei 2019 . Ontvangen 23 december 2015 .
  134. ^ BBC. "Nieuw Omroephuis" . Gearchiveerd van het origineel op 5 oktober 2009 . Ontvangen 16 september 2009 .
  135. ^ "BBC Television Center te koop" . BBC-nieuws . 13 juni 2011. Gearchiveerd van het origineel op 20 juli 2011 . Ontvangen 11 juli 2011 .
  136. ^ BBC News Online (31 mei 2007). "Beweging BBC Salford krijgt groen licht" . Gearchiveerd van het origineel op 31 augustus 2007 . Ontvangen 31 mei 2007 .
  137. ^ "BBC Noord" . BBC. Gearchiveerd van het origineel op 20 juni 2011 . Ontvangen 11 juli 2011 .
  138. ^ "Roath Lock-studio's" . Roathlock.com. Gearchiveerd van het origineel op 1 april 2012 . Ontvangen 29 maart 2012 .
  139. ^ "Atos Origin verwerft Siemens-divisie voor € 850 miljoen" . Wekelijks computeren . 15 december 2010. Gearchiveerd van het origineel op 12 mei 2013 . Ontvangen 27 mei 2013 .
  140. ^ "Atos tekent nieuw contract met BBC voor technologiediensten" . Atos . 11 mei 2017 . Ontvangen 10 juli 2020 .
  141. ^ "BBC-efficiëntieprogramma" . House of Commons Public Accounts Committee . Britse parlement. 21 november 2011. Gearchiveerd van het origineel op 5 februari 2013 . Ontvangen 27 mei 2013 .
  142. ^ Mari, Angelica (26 januari 2012). "CIO-interview: John Linwood, chief technology officer, BBC" . Wekelijks computeren . Gearchiveerd van het origineel op 28 mei 2013 . Ontvangen 28 mei 2013 .
  143. ^ "BBC publiceert jaarverslag 2011/12" . BBC Trust. 16 juli 2012. Gearchiveerd van het origineel op 21 december 2012 . Ontvangen 21 september 2012 .
  144. ^ a b c "Deel 2 - Review en Assessment van de BBC Executive" (PDF) . Jaarverslag 2011–12 . Londen, Verenigd Koninkrijk: BBC. 16 juli 2012. blz. 4-9. Gearchiveerd (PDF) van het origineel op 30 oktober 2012 . Ontvangen 21 september 2012 .
  145. ^ "BBC-nieuwsrapport" . 15 maart 2007. Gearchiveerd van het origineel op 17 maart 2007 . Ontvangen 15 maart 2007 .
  146. ^ "BBC Jaarverslag 2011-12 bereiken pagina's" .
  147. ^ "BBC Alba Freeview-datum onthuld" . BBC-nieuws . 23 mei 2011. Gearchiveerd van het origineel op 26 mei 2011 . Ontvangen 28 juli 2011 .
  148. ^ "BBC-persbericht: BBC gaat High Definition-uitzendingen in 2006 testen " . 8 november 2005. Gearchiveerd van het origineel op 18 mei 2006 . Ontvangen 7 juli 2006 .
  149. ^ "BBC Schotland - BBC Schotland - Welkom bij uw gloednieuwe televisiezender: BBC Schotland" . BBC . Ontvangen 16 mei 2020 .
  150. ^ Luchtoorlogsvoering Gearchiveerd 9 oktober 2017 bij de Wayback Machine , John Waters , The Independent , 21 april 1997
  151. ^ "BBC One en BBC Two worden vanaf 27 november simultaan uitgezonden" . BBC. 19 november 2008. Gearchiveerd van het origineel op 25 augustus 2011 . Ontvangen 15 november 2011 .
  152. ^ "BBC Three wordt opgeheven als on-air kanaal" . BBC-nieuws . 5 maart 2014. Gearchiveerd van het origineel op 5 maart 2014 . Ontvangen 5 maart 2014 .
  153. ^ a b c Kelion, Leeuw (7 december 2012). "BBC voltooit de digitalisering van het Radio Times-archief" . BBC-online . Gearchiveerd van het origineel op 9 februari 2013 . Ontvangen 20 januari 2013 .
  154. ^ BBC Archive Development (15 oktober 2014). "Genome - Radio Times-archief nu live" . BBC-online . Gearchiveerd van het origineel op 29 december 2014 . Ontvangen 1 maart 2015 .
  155. ^ "Tv-licentievergoeding geen waar voor je geld - onderzoek hoort" . Iomtoday.co.im. 8 februari 2011. Gearchiveerd van het origineel op 21 december 2012 . Ontvangen 1 januari 2013 .
  156. ^ "192 miljoen BBC World Service-luisteraars" . BBC Werelddienst . 25 oktober 2015. Gearchiveerd van het origineel op 1 augustus 2013 . Ontvangen 25 oktober 2015 .
  157. ^ "BBC World Service Jaaroverzicht 2009-2010" (PDF) . Jaaroverzicht . BBC Werelddienst. Gearchiveerd (PDF) van het origineel op 19 januari 2012 . Ontvangen 12 juli 2011 .
  158. ^ "Hoe BBC World Service wordt uitgevoerd" . BBC. Gearchiveerd van het origineel op 30 september 2011 . Ontvangen 12 juli 2011 .
  159. ^ Harkey, Clare (13 maart 2006). "BBC Thai-service beëindigt uitzendingen" . BBC-nieuws . Gearchiveerd van het origineel op 18 december 2008 . Ontvangen 8 november 2008 .
  160. ^ Midden-Oosten Times (15 maart 2006). "BBC Arabic TV benoemt voormalig Al Jazeera-medewerker als nieuwsredacteur" . Ontvangen 6 juli 2006 .[ dode link ]
  161. ^ Corke, Stuart (25 oktober 2012). "MediaTel informatie voor alle BBC en commerciële radiostations" . Mediatel.nl. Gearchiveerd van het origineel op 21 december 2012 . Ontvangen 1 januari 2013 .
  162. ^ De Radio Academy "Patrons" Gearchiveerd 7 januari 2010 bij de Wayback Machine
  163. ^ "Dit is BBC News" . Over BBC-nieuws . BBC. 13 september 2006. Gearchiveerd van het origineel op 28 juli 2011 . Ontvangen 12 juli 2011 .
  164. ^ Cozens, Claire (8 juli 2005). "BBC-nieuwsclassificaties verdubbelen" . De Wachter . VK. Gearchiveerd van het origineel op 4 maart 2011 . Ontvangen 25 december 2006 .
  165. ^ BBC. "Statistieken over BBC-webservers 7 juli 2005" . Gearchiveerd van het origineel op 12 oktober 2006 . Ontvangen 13 november 2006 .
  166. ^ "BBC houdt webadvertenties op de agenda" . BBC-nieuws . 22 februari 2007. Gearchiveerd van het origineel op 15 januari 2009 . Ontvangen 15 november 2011 .
  167. ^ "bbc.co.uk Inbedrijfstelling" . Gearchiveerd van het origineel op 6 juli 2006 . Ontvangen 6 juli 2006 .
  168. ^ "bbc.co.uk belangrijkste feiten" . Gearchiveerd van het origineel op 24 mei 2006 . Ontvangen 6 juli 2006 .
  169. ^ Titus, Richard (13 december 2007). "Een likje verf voor de BBC homepage" . BBC internetblog. Gearchiveerd van het origineel op 5 februari 2008 . Ontvangen 5 februari 2008 .
  170. ^ "BBC-persbericht: BBC News opent zijn archieven voor de eerste keer " . 3 januari 2006. Gearchiveerd van het origineel op 3 september 2006 . Ontvangen 3 oktober 2006 .
  171. ^ "BBC Trust schorst BBC Jam" . BBC Trust . 14 maart 2007. Gearchiveerd van het origineel op 26 januari 2008 . Ontvangen 5 februari 2008 .
  172. ^ Graf, Filip. "Departement Cultuur, Media en Sport: Independent Review van BBC Online, pp41-58" (PDF) . Gearchiveerd (PDF) van het origineel op 23 juli 2006 . Ontvangen 6 juli 2006 .
  173. ^ British Internet Publishers Alliance (31 mei 2005). "BIPA Reactie op herziening van Royal Charter van de BBC" . Gearchiveerd van het origineel op 27 augustus 2006 . Ontvangen 6 juli 2006 .
  174. ^ "Openbare waardesleutel voor BBC-websites" . BBC-nieuws .