Axel Springer

Wikipediasta, ilmaisesta tietosanakirjasta
Siirry navigointiin Hyppää etsimään

Axel Springer
Axel Springer 1966.jpg
Springer vuonna 1966
Syntynyt
Axel Cäsar Springer

( 1912-05-02 )2 päivänä toukokuuta 1912
Kuollut22. syyskuuta 1985 (22.9.1985)(73-vuotias)
AmmattiLiiketoiminta, julkaisut
puoliso(t)Martha Else Meyer (1933–1938) erosi
Erna Frieda Berta Holm (1939–) erosi
Rosemarie Alsen (1953–1961) erosi
Helga Ludeweg (1962–) erosi
Friede Springer (1978–1985)
Lapset3
SukulaisetWerner Lorenz (appi)

Axel Cäsar Springer (2. toukokuuta 1912 – 22. syyskuuta 1985) oli saksalainen kustantaja ja nykyisen Axel Springer SE :n, Euroopan suurimman mediakustannusyrityksen, perustaja. 1960-luvun alkuun mennessä hänen painetut otsikot hallitsivat Länsi-Saksan päivälehtimarkkinoita. Hänen Bild Zeitungistaan ​​tuli maan tabloidi.

1960-luvun lopulla Springer joutui yhteenottoon nousevan uuden vasemmiston kanssa . Opiskelijoiden mielenosoituksista vihamielinen kattaus ja toimituksellisten kommenttien jatkuva ajautuminen oikealle kohtasivat boikoteilla ja painokoneen saarroilla ja vuonna 1972 puna-armeijan ryhmittymän ("Baader Meinhof Gang") pommituksella yrityksen toimistoihin.

1970-luvun lopulla tutkivan toimittajan Günter Wallraffin paljastukset journalistisista väärinkäytöksistä johtivat lehdistöneuvoston moitteisiin. Joskus kutsutaan Saksan Rupert Murdochiksi , [1] [2] Springer, jolla oli vastapukuja ja pieniä myyntejä, pystyi selviytymään julkisesta kritiikistä toimituksellista etiikkaansa ja markkina-asemaansa kohtaan.

Springer harjoitti yksityisdiplomatiaa Moskovassa vuonna 1958 ja suuremmalla tunnustuksella Jerusalemissa vuosina 1966 ja 1967. Sen lisäksi, että Springer edisti ja puolustaa "länsisen kansakuntien perheen" ja Pohjois-Atlantin liiton arvoja , hän julisti "sovittamisen juutalaiset ja saksalaiset ja tuki Israelin valtion elintärkeille oikeuksille" olla hänen yrityksensä journalismin leitmotiivi . [3]

Varhainen elämä [ edit ]

Axel Caesar Springer syntyi 2. toukokuuta 1912 Altonassa , Hampurin esikaupungissa, Hinrichin ja Ottilie Springerin pojan . Hän opiskeli säveltäjäksi isänsä pienessä paino- ja kustantamoyhtiössä Hammerich & Lesser-Verlagissa. Kun vuonna 1941 hänen isänsä sanomalehtiosuudet myytiin propagandaministeriön määräyksestä , hän toimitti Altonaer Nachrichtenin liike- ja urheilusivuja. Hän jäi kirjallisten teosten painamiseen. [4]

Vuonna 1933 Springer meni naimisiin Martha Else Meyerin kanssa, joka oli puoliksi juutalainen. He erosivat vuonna 1938. Vaikka avioeropaperit luettelevat Springerin uskottomuuden perusteena (hänellä olisi viisi vaimoa 73 vuoden aikana), Springerillä oli vuoden 1933 toimituksellisen lain, ensimmäisten natsi-ajan säännösten mukaan kustannusalaa. havaitsi, että hänen avioliittonsa "ei-arjalaisen syntyperän" kanssa esti häntä toimimasta toimittajana ja kustantajana. [5] [6] Springer tuki myöhemmin sekä Meyeriä että hänen äitiään, joka selvisi Theresienstadtin ghetosta . [7]

Springer kommentoi myöhemmin: "En voi sanoa, etten tiennyt mitä tapahtui. Seisoin Kurfürstendammilla Berliinissä vuonna 1933 ja katselin natsien myrskysotilaiden hakkaavan vanhoja juutalaisia. Olin nuori mies, enkä voinut tehdä asialle mitään. mutta en koskaan unohtanut sitä." [8]

Saksan lehdistön lordi [ edit ]

Hörzusta Bildiin ja Die Weltiin [ edit ] _

Springer (vasemmalla) vuonna 1974

Sodan jälkeen, vuonna 1946, Springer perusti oman kustantamon, Axel Springer GmbH :n Hampuriin, joka julkaisi radio- (ja myöhemmin TV-) listauslehteä Hörzu . Koska Springer ei koskaan käyttänyt univormua (astman ja diabeteksen ansiosta) tai ollut natsipuolueen jäsen, hän sai Britannian miehitysviranomaisilta luvan pitää sanomalehteä. [7] Hänen ensimmäinen päivänsä oli Hamburger Abendblatt . Kilpaillessaan Hampurissa viiden muun päivälehden kanssa Springer tarjosi lehteä, jota hän kuvaili "altavastaajalle ja pienelle miehelle suunnatuksi", ja viimeisteli kaavan, jonka hän lanseerasi kansallisille markkinoille vuonna 1952 Bild Zeitungin kanssa . [8]

Bildin lukijakunta saavutti huippunsa 1960-luvun puolivälissä 4,5 miljoonassa tabloidissa, joka ruokkii sensaatiota, skandaaleja, julkkiksia, urheilua ja horoskooppeja . Sillä oli suurin levikki kaikista Länsi-Euroopan tai Pohjois-Amerikan sanomalehdistä. Bild antoi Springerille kansallisen Die Welt -lehden ylellisyyden , tappiota tuottavan mutta ennätyslehtien Die Zeitin ja Süddeutsche Zeitungin kilpailijan . [9] Vuonna 1956 Springer otti haltuunsa myös arvostetun Ullstein-kustantamon Berliinissä ja osti muun muassa Berliner Morgenpostin .

Zehrer ja Moskovan lähestymistapa [ edit ]

Springerin valinta Die Weltin päätoimittajaksi oli kiistanalainen. Hans Zehrer oli vuoden 1920 Kapp -putschin veteraani , ja viimeisinä Weimar-vuosina hän toimi nationalistisen ja tasavallan vastaisen Die Tat -lehden toimittajana . [10] Vuonna 1946 hänet erotettiin silloisesta brittiläisestä Die Weltistä Ison- Britannian työväenpuolueen hallituksen ja Hampuria silloin johtaneiden sosiaalidemokraattien protestien jälkeen. [11]

Die Welt Springer antoi Zehrerin viihdyttää ajatusta itävaltalaisesta ratkaisusta Saksalle. [12] Vuonna 1955 Itävalta oli saanut takaisin yhtenäisyytensä ja itsenäisyytensä neljän vallan sopimuksella, joka takasi maan liittoutumattomuuden ja puolueettomuuden. Tammikuussa 1958 Springer matkusti Zehrerin kanssa Moskovaan. Ennen lähtöään hän kertoi toimittajalle: "Tiedän erittäin hyvin, että jotkut pitävät minua naiivina. Mutta uskon yhdistymiseen viiden vuoden sisällä." Saksan pysyvän puolueettomuuden lisäksi Springer ehdotti ydinvapaata Keski-Eurooppaa. [13] [14]

Nikita Hruštšov sai Springerin ja Zehrerin odottamaan kuusitoista päivää haastattelua varten. Se ei mennyt hyvin, eikä sitä voinut auttaa Springer, joka yritti vakuuttaa Neuvostoliiton pääministerin Saksan puolueettomuuden lisäksi myös Länsi-Saksan sosiaalisen markkinatalouden eduista . [15] [16] Venäläiset, kuten amerikkalaiset, pitivät strategista asemaansa Saksassa välttämättömänä. Neutraalisuus ei ollut vaihtoehto. Springerin piti kuvailla matkaa "elämäni keskeiseksi poliittiseksi tapahtumaksi" vakuuttaen hänet siitä, että Konrad Adenauerin Westbindungille ei ollut vaihtoehtoa : hylätä kommunistiset avaukset ja pysyä Pohjois-Atlantin liitossa. [8]Palattuaan hän kielsi kaiken kritiikin länsimaisia ​​liittolaisia ​​kohtaan, oli se sitten brittejä Kyproksella , ranskalaisia ​​Algeriassa tai amerikkalaisia ​​Taiwanin salmessa , koska "tarvitsemme heitä Berliinissä". [17]

Väitetty amerikkalainen rahoitus [ edit ]

On kyseenalaista, kuinka Springer kykeni rahoittamaan niin suuren ja nopean laajentumisen sotien jälkeisinä vähäisinä vuosina. [18] Hän toimi ilman kumppaneita; jopa vuoden 1948 valuuttauudistuksen jälkeen suhteellisen nousujohteisen pankkilainan saaminen olisi ollut vaikeaa; ja hänen ensimmäinen osakkeensa julkisesti annettiin liikkeelle vasta kuukausia ennen hänen kuolemaansa vuonna 1985. [19]

Oli huhuja, että Springer oli sodan jälkeisten alkuvuosien aikana hyötynyt Yhdysvaltojen peitellytyspyrkimyksistä muokata ja ohjata yleistä mielipidettä Saksassa. [20] [21] Amerikkalaisen tutkivan toimittajan Murray Waasin mukaan "erittäin luotettavat lähteet Yhdysvaltain tiedusteluyhteisössä" todistivat "noin 7 miljoonan dollarin" luvusta, joka kuljetettiin CIA :n kautta Springerille 1950-luvun alussa. [22] Tapaus vaikuttaa muuten sattumanvaraiselta, koska Springerin toimituksellinen tuki Yhdysvaltain ulkopolitiikalle perustuu. [18] Springerin antikommunismia ei erehtynyt (hän ​​suosi sosiaalidemokraatin Kurt Schumacherin kuvausta kommunisteista " rotlackierte-natseina ".", punaiseksi maalatut natsit). [16] Mutta kun otetaan huomioon hänen intohimonsa neutralismiin, hänen kiinteä linjansa amerikkalaisten "geopoliittisten etujen" kanssa voidaan ajoittaa vasta hänen palattuaan Moskovasta vuonna 1958.

On mahdollista, että CIA:n rahoitus sekoitetaan GARIOA-hallituksen ja miehitettyjen alueiden avustusohjelman (lokakuussa 1950) antamaan tukeen, josta Die Zeitin tiedetään hyötyneen muiden demokratiaa ja liittoutumia edistävien julkaisutoimien ohella. . [23] Springer väitti aina, että hänen taloudellinen ponnahduslautansa oli Hörzu , joka oli virittynyt uuteen radio- ja televisiokauteen, ja se oli uraauurtava eikä sillä ollut kilpailijaa markkinoilla. [8]

Spiegel-tapaus [ muokkaa ]

26. lokakuuta 1962 poliisi teki ratsian Der Spiegelin Hampurin toimistoihin ja sulki ne. Kustantaja Rudolf Augstein sekä viikkolehden kaksi päätoimittajaa ja toimittaja pidätettiin. Puolustusministeri Franz Josef Strauss esitti syytöksiä maanpetoksesta ( Landesverrat ) artikkelissa, jossa kuvataan yksityiskohtaisesti NATO:n ennusteita "kuvittelemattomasta kaaoksesta" Neuvostoliiton ydiniskun sattuessa ja kritisoitiin hallituksen valmistautumattomuutta. Lausunnossaan, jonka hänen oli myöhemmin pakko perua, Strauss kiisti aloittaneensa poliisitoimet. [24]

Vaikka Augstein oli liberaali kriitikko, Springer tarjosi painokoneitaan, teletappejaan ja toimistotilojaan, jotta Der Spiegel voisi jatkaa julkaisua. [25] Die Weltin pääsyn kustannuksella kolumnisti Sebastian Haffner kuitenkin otti Süddeutsche Zeitungiin lausunnon lehdistönvapauden ja perustuslaillisten normien loukkaamisesta. [26] [27]

Adenauer näyttää olleen riittävän vakuuttunut Springerin poliittisesta luotettavuudesta, että erottuaan liittokanslerin tehtävästä lokakuussa 1963 hän ehdotti (ehkä leikkisästi) Bildin päätoimittajalle Peter Boenischille , että kustantaja voisi olla "poliitikko", joka sopisi parhaiten jatkamaan. hänen politiikkaansa. [28]

Kritiikki ja vastakkainasettelu [ edit ]

SDS Anti-Springer -kampanja [ muokkaa ]

Spiegel-tapaus sytytti nuorten mielenosoituksen ja toi kaduille Sozialistischer Deutscher Studentenbundin (SDS), Saksan sosialistisen ylioppilaskunnan. Springer tuomitsi nopeasti ne, jotka kyseenalaistivat Länsi-Saksan Wirtschaftswunderin ("taloudellinen ihme") oikeudenmukaisuuden ja sosiaaliset kustannukset, ja kuvaili "parlamentin ulkopuolista oppositiota" kumoukselliseksi. [29]

Kesäkuussa 1967 suuren kirjailijaryhmän (joiden joukossa Ingeborg Drewitz , Hans Magnus Enzensberger ja Gunther Grass ) avoin kirje syytti Springer Pressiä "yllyttämisestä" poliisimellakassa Länsi-Berliinissä, jossa opiskelijamielenosoittaja Benno Ohnesorg kuoli. . [30] Ulrike Meinhofin konkret -lehden kokoamana opiskelijat olivat protestoineet Iranin shaahin vierailua vastaan . Bildin vastaus (3. kesäkuuta 1967) kuolemaan oli julistaa, että "Opiskelijat uhkailevat: Me ammumme takaisin" ja "Tähän loppuvat hauskuus, kompromissi ja demokraattinen suvaitsevaisuus. Meidän on otettava kantaa SA - menetelmiä vastaan". [31][32] Mielenosoittajat rikkoivat Springerin toimistojen ikkunoita ja yrittivät häiritä tulostusta ja toimitusta, mutta ammattiliitot pitivät etäisyyttä Springerin vastaiseen kampanjaan, ja SDS, joka keskittyi yhä enemmän Vietnamin sotaan , myönsi, että mielenosoitukset eivät olleet onnistuneet "mobilisoi massat". Kuukauden kuluttua se kutsui pysähdyksen. [29]

Kun nuori äärioikeistolainen Josef Bachmann ampui 11. huhtikuuta 1968 SDS:n johtajan Rudi Dutschken (joka oli vaatinut Springerin lehdistöimperiumin pakkolunastusta) kadulla Länsi-Berliinissä , huudettiin jälleen, että Bild oli osallinen ( "Bild schoss mit!"). Seurasi vakava levottomuus. Mielenosoittajat yrittivät hyökätä Springerin taloon Berliinissä ja sytyttää Bildin jakeluautoja. Hampurin kirjapaino piiritettiin estämään lehden poistuminen painoista, ja Münchenissä mielenosoittaja ja poliisi saivat surmansa opiskelijoiden ryöstettyä Bildin toimituksiin. Pidätyksiä oli yli tuhat. [29] "Poikkeuksellinen otsikko Bildissä", mielenosoittajat väittivät, "on enemmän väkivaltaa kuin kivi poliisin päätä vastaan". [33]

Helmut Schmidt , silloinen sosiaalidemokraattien parlamentaarinen johtaja, yritti puuttua Springerin kanssa. Schmidt myönsi, että kustantajan menestys liittyi uusiin journalistisiin menetelmiin ja formaatteihin, jotka palvelivat yleisön makua, mutta syytti Springerin käyttämästä tätä etusija-asemaa sekoittaakseen "uutisia ja vihjailevia kommentteja". Hänellä saattaa olla "vähemmän ongelmia", jos hän järjestäisi kustantamonsa uudelleen yksityisten säätiöiden tai julkisten medialaitosten malliksi. Siinä tapauksessa, kun Springer lopulta suostui tapaamiseen Schmidtin kanssa elokuussa 1968, heidän keskustelunsa koski Tšekkoslovakian kriisiä (Schmidt vakuutti Springerille, että oli "mahdotonta", että Neuvostoliitto toistaa Budapestin 1956 tapahtumat ja murskaa Prahan kevään panssarivaunuilla ).

19. toukokuuta 1972 puna-armeijaryhmä ("Baader Meinhof Gang") pommitti Springerin Hampurin toimistoja ja loukkaantui 17 työntekijää, joista kaksi vakavasti. [35] Springer-kriitikot pahoittelivat kärjistymistä, mutta hyväksyivät teesin Katharina Blumin kadotusta kunniasta tai: Kuinka väkivalta kehittyy ja mihin se voi johtaa , Heinrich Böllin vuoden 1974 romaani, jossa väkivaltaa kehystää ja ohjaa demagoginen ja häikäilemätön. tabloid lehdistö. "Kukaan", Haffner väitti liberaalissa viikkolehdessä Stern , "ei ole kylvänyt väkivallan siemeniä innokkaammin kuin Springer-journalismi". [36] [29]

Tutkimukset [ edit ]

Springer julisti, ettei minkään hallituksen ministerin tarvitse kertoa hänelle "mitä ihmiset ajattelevat". Kriitikot keskittyivät kuitenkin vähemmän hänen oletettavasti ovelaan yleisöä kohtaan kuin hänen lehdistökykyynsä muotoilla mielipidettä. Sanottiin, että liittovaltion ministerit aloittivat joka päivä "kampaamalla Die Weltin merkkejä siitä, hymyilikö Springer tai rypisti kulmiaan heille". [8] Vaikka vain otsikossaan, niin myös Bildin etusivua pidettiin "agenda-asetuksena". [37]

Vuonna 1968 hallituksen komissio päätteli, että Springerin Länsi-Saksan kustannusalalla saavuttama hallinta (40 % sanoma- ja noin 20 % aikakauslehdistä) uhkasi perustuslain takaamaa lehdistönvapautta. [38] Mutta viralliset askeleet kohti kartellin purkamista estivät onnistuneesti Springerin myymällä puoli tusinaa pienempiä nimikkeitä. [39] Kriittinen testi hänen kyvystään hallita ja kääntää huoli median keskittymisestä saattoi tulla vasta esittelyssä. kaupallisessa televisiossa, ja se viivästyi Länsi-Saksassa vuoteen 1984, vuotta ennen hänen kuolemaansa. [29] ( Willi Brandtmuistuttaa, että hänen "ystävälliset suhteensa" Axel Springeriin kärsivät ensimmäisen kerran 1960-luvun alussa, kun hän Länsi-Berliinin pormestarina hylkäsi Springerin pyynnön auttaa häntä avaamaan liittotasavalta kaupallisille televisioille myöntämällä toimiluvan paikalliselle lähetysyhtiölle). [40]

Vakavampaa häpeää Springerille olivat toimittaja Günter Wallraffin tutkimukset . Vuonna 1977 hänen salatyönsä Bildin toimittajana johti paljastukseen ( Der Aufmacher – sanapeli, joka tarkoittaa sekä "johtavaa tarinaa" että "se, joka avaa" - ja Zeugen der Anklage , "Syyttäjän todistajat"). niistä journalistisista väärinkäytöksistä ja epäeettisistä tutkimusmenetelmistä, joita Böll oli kuvannut romaanissaan (ohjattu 1975 Volker Schlöndorffin ja Margarethe von Trottan elokuvana). Wallraff (jonka Springer tuomitsi "valehtelijaksi", "psykopaatiksi" ja "maanalaiseksi kommunistiksi") huomautti, että "Bild murtautui säännöllisesti niiden ihmisten yksityiselle, jopa intiimille alueelle, joista se raportoi", ja hän väitti nähneensä itsemurhamuistiinpanot, jotka ovat kirjoittaneet ihmiset, joiden elämä on julkisesti skandaaloitunut. [41]

Saksan lehdistöneuvosto antoi Bildille kuusi huomautusta. Springerin laajennetun kanteen jälkeen liittovaltion tuomioistuin päätti vuonna 1981 Wallraffin hyväksi. Se sanoi, että hänen kirjoituksensa keskittyivät "journalismin poikkeamaan, jonka keskustelun pitäisi kiinnostaa suurta yleisöä". [4] Kieltomääräykset estivät kuitenkin joidenkin tuhoisimpien materiaalien julkaisemisen. Editoimattomat kopiot Wallraffin alkuperäisestä raportista julkaistiin vasta vuonna 2012. [29]

Brandtin ja Ostpolitikin vastustus [ edit ]

Springer säilytti kannan, joka ei sinänsä ollut tervetullut konservatiiviselle oikeistolle, että saksalaiset olivat itse syyllisiä maansa jakautumiseen: "Se mitä Saksa teki Hitlerin aikana, oli kauheaa, ja meidän oli määrä kärsiä siitä". Mutta huomauttaen, että "ihmiset Saksan toisessa osassa eivät olleet syyllistyneet sen enempää kuin me täällä", hän vaati, että he ansaitsisivat "saman mahdollisuuden" kunnostukseen, jonka demokraattiset ja markkinavapaudet olivat sallineet maanmiehilleen lännessä. [8] Tällä perusteella hän kieltäytyi tunnustamasta, mikä voisi "normalisoida" Itä-Saksan SED - hallinnon. Kun Wallnousi Berliinissä vuonna 1961, Springer rakensi 22-kerroksisen pääkonttorinsa sitä vasten kaupungin keskustaan, jotta se voisi joka päivä katsoa ja nähdä siitä, mitä hänen kirjoittajansa kutsuivat säännöllisesti Neuvostoliiton miehitysalueeksi . (saksaksi: Sowjetische Besatzungszone tai SBZ ). Vaikka toisinajattelijat, kuten Sebastian Haffner , päättelivät, että muodolliselle tunnustamiselle ei nyt ollut vaihtoehtoa, [42] Springer oli periksiantamaton. Hän tuomitsi Brandtin vuodesta 1969 harjoittaman majoitusliikkeen Ostpolitikin .

Springerin vihamielisyys SED-hallintoa kohtaan oli vastavuoroinen. Kahden vuoden aikana, vuosina 1968–1970, DDR:n valtiontelevisio esitti ylellisesti tuotetun 10 tunnin minisarjan Ich – Axel Cäsar Springer , joka kuvasi mediamagnaattia salaperäisen sodanjälkeisen natsisotaan nukkena. [43] Samaan aikaan Bildin näennäinen voima teki itäsaksalaisiin niin vaikutuksen, että he yrittivät vuosina 1957–1973 myydä omaa NEUE Bild Zeitung -lehteään rajan ylittäville länsisaksalaisille eri iltapäivälehtimuodoissa. [44]

Springerin ponnistelut, jotka hänen kirjoittajansa saattoivat ymmärtää yleisenä keinona huonontaa sosialidemokraatteja, olivat turhia. Sinikaulustyöläiset, jotka muodostivat Bildin nyt laskevan lukijakunnan ytimen (800 000 lasku vuoteen 1972 mennessä), äänestivät Brandtia kaikesta huolimatta. Merkittävää on, että Springer, joka oli aina maininnut "kyselyn" sanomalehti- ja aikakauslehtikioskissa ( Abstimmung am Kiosk ) perimmäisenä oikeutuksena journalismilleen, olipa se kuinka kiistanalainen tahansa, [16] osoittautui halukkaaksi sopeutumaan. [8] Hän muutti tai erosi heidän työntekijöistään, jotka olivat hyökänneet Brandtia vastaan ​​yhä äärioikeistolaisista asemista. Näihin kuului Peter Boenisch , Bildin päätoimittaja ; ja Welt am Sonntagkolumnisti Willi Schlamm (entinen itävaltalainen kommunisti ja amerikkalainen John Bircher ). Kun oli selvää, että kristillisdemokraatit eivät käännä kurssiaan tunnustamisen suhteen, Bild alkoi, vaikkakin lainausmerkeissä, kutsua Itä-Saksaa nimellä DDR ( Saksan demokraattinen tasavalta ). [45]

Elokuusta 1971 lähtien Günter Prinz, Boenischin seuraaja Bildissä, palautti lehden levikkiin palaamalla vähemmän poliittisesti latautuneeseen "seksin, faktojen ja fiktioiden sekoitukseen". [1]

Brandtin Kniefall von Warschau [ muokkaa ]

Springerin poika, Axel Springer Jr. (1941–1980), oli valokuvaaja ja toimittaja "Sven Simon" ja toimi jonkin aikaa Welt am Sonntagin päätoimittajana . Vuonna 1980 hän riisti henkensä 38-vuotiaana. Hänet muistetaan ehkä parhaiten ikonisesta kuvastaan ​​Willi Brandtista polvistumassa 7. joulukuuta 1970 Varsovan geton kapinan muistomerkin edessä . [46]

Brandtin Puolan-vierailun tilaisuus oli Länsi-Saksan ja Puolan välisen Varsovan sopimuksen allekirjoittaminen . Siinä tunnustettiin Oder-Neisse-linja Saksan lopulliseksi rajaksi idässä ja sen perusteella solmittiin diplomaattiset suhteet liittotasavallan ja Puolan kansantasavallan välille. Kirjoittaessaan itseään Die Weltissä Springer ilmaisi raivonsa siitä, että demokraattisesti valitun Saksan hallituksen pitäisi antaa kommunistiselle hallinnolle lupa sen liittämiseen neljäsosan maasta. Bildissä ,Boenisch huomautti, että samalla kun Brandt yritti "polvistua pois" natsien rikoksista, hänen stalinististen isäntiensä uhrit joutuivat polvistumaan kiväärin tuilla nivusiin. [47]

Israelin ystävä [ edit ]

Springerin journalismi ei tutkinut natsi-ajan historiaa Der Spiegelin tai Sternin tapaan . Bildin päätoimittaja Rudolf Michael (1952–58) vastusti "lukijoiden kouluttamista". Siitä huolimatta sanomalehti alkoi Karl-Heinz Hagenin (1960–62) aikana sensaatiomaisesti raportoida natsien sotarikollisten oikeudenkäynneistä, mukaan lukien vuonna 1961 Adolf Eichmannin Jerusalemin oikeudenkäynnistä . Tämä oli aikana, jolloin tutkimusten mukaan vain joka toinen länsisaksalainen tuki syytteitä; että kolmas halusi lopettaa keskustelun Hitlerin hallinnosta; ja että 73 % piti juutalaisia ​​"eri roduna". [7]

Sodan jälkeisen liittokansleri Konrad Adenauerin ohella on sanottu, että "millään saksalaisella ei ollut merkittävämpää roolia pyrkimyksissä korjata maansa rasittunut suhde juutalaisiin ja varmistaa sen tuki heidän valtiolleen kuin Axel Springer". [6] Se oli syy, jolle hän jo vuonna 1957 omisti sanomalehtensä toimituksellisesti ja johon hän teki oman henkilökohtaisen panoksensa. [7]

Kuten Adenauer vuoden 1952 hyvityssopimuksensa jälkeen, Springer huomasi, että "saksalainen raha" ei ollut yleisesti tervetullut Israelissa. Ensimmäisen Israelin vierailunsa aikana vuonna 1966 Springer ehdotti 3,6 miljoonan Saksan markan (900 000 dollarin) lahjoitusta Jerusalemin Israelin museolle, joka nimeäisi auditorion hänen kunniakseen. Mielenosoittajat lähtivät kaduille, ja israelilainen sanomalehti LaMerhav julisti, että jos museo ottaisi vastaan ​​rahaa saksalaiselta, se olisi "juutalaisen muiston kieltäminen". (Lopulta päätettiin, että Springerin anteliaisuutta kunnioitetaan plakilla). [6]

Springer palasi Jerusalemiin 10. kesäkuuta 1967 juhlimaan wieniläissyntyisen pormestarin Teddy Kollekin seurassa vanhan kaupungin valloitusta kuuden päivän sodassa . Hän oli käskenyt sanomalehtinsä käsittelemään sotaa pakkomielteisesti ja anteeksiantamattoman Israel-mielisesti, myöhemmin vitsaillen, että hän oli yksinkertaisesti julkaissut israelilaisia ​​sanomalehtiä saksaksi. [6] "Israelilaisilla", hän kommentoi Bildin etusivulla, "on oikeus elää rauhassa ilman pysyviä uusia arabien kiristystä." [7]

Kunnianosoitukset [ edit ]

Springerin pronssinen veistos Hamburger Abendblattin pihalla

Springer sai kunniakirjat Bar-Ilanin yliopistosta Ramat Ganista (1974) ja Jerusalemin heprealaisesta yliopistosta (1976). [48] ​​Vuonna 1977 hän sai American Friendship -mitalin. [49]

Vuonna 1978 hänet palkittiin Leo Baeck -mitalilla . [50] [51] [52] Vuonna 1985 hän sai juutalaisen palvelujärjestön B'nai B'rithin kultamitalin . [53]

Vuonna 1981 Franz Josef Strauss myönsi Springerille Konrad Adenauerin vapauspalkinnon tunnustuksena hänen panoksestaan ​​liberaalin lehdistöjärjestelmän perustamisessa, hänen sitoutumisestaan ​​Saksan rauhan ja vapauden yhdistämiseen sekä hänen esimerkillisestä toimistaan ​​Saksan ja Saksan välisen sovinnon tukemisessa. Juutalaiset. [54] [55]

Kuolema [ muokkaa ]

Springer kuoli Länsi-Berliinissä vuonna 1985. [56] Hänen perillinen on hänen viides (ja viimeinen) vaimonsa Friede Springer (s. 1942), joka 30 vuotta Springeristä nuorempi oli ollut hänen poikansa lastenhoitaja. [57]

Vuonna 1971 Springer julkaisi kokoelman puheistaan ​​ja esseistään: Von Berlin aus gesehen. Zeugnisse eines engagierten Deutschen Seewald Verlag, Hampuri).

Katso myös [ muokkaa ]

Viitteet [ muokkaa ]

  1. ^ "Saksalainen Rupert Murdoch täyttää 100" . Paikallinen de . 2 toukokuuta 2012.
  2. ^ Kirchick, James. "Saksalainen Murdoch" . Tabletti . Nro 8. toukokuuta 2013 . Haettu 14. helmikuuta 2021 .
  3. ^ Axel Springer AG:n yritysperiaatteet, arvot ja ohjeet arkistoitu 27. syyskuuta 2007 Wayback Machinessa
  4. ^ a b Kerr, Peter (23. syyskuuta 1985). "Axel Springer, saksalainen kustantaja, on kuollut 73-vuotiaana " New York Times . Haettu 15. helmikuuta 2021 .
  5. ^ "Toimituksellinen laki, joka mahdollistaa natsien sensuurin" . Alfan historia . elokuuta 2012 . Haettu 14. helmikuuta 2021 .
  6. ^ a b c d Kirchick, James. "Hyvä Murdoch: Mediamagnaatti Axel Springerin merkittävä ja ennenkuulumaton rooli saksalaisten ja juutalaisten suhteiden korjaamisessa" . Tabletti . Nro 8. toukokuuta 2013 . Haettu 14. helmikuuta 2021 .
  7. ^ a b c d e Avidan, Igal (4. kesäkuuta 2012). "Mies mäellä" . Israelin ajat . Haettu 14. helmikuuta 2021 .
  8. ^ a b c d e f g Goshko, John (22. huhtikuuta 1973). "Axel Springer: Saksan Luce" (PDF) . Washington Post . Haettu 15. helmikuuta 2021 .
  9. ^ Peter Humphreys (1996). Joukkomedia ja mediapolitiikka Länsi-Euroopassa . Manchester University Press. s. 82. ISBN 9780719031977. Haettu 29. lokakuuta 2014 .
  10. ^ Äärioikeiston biografinen sanakirja vuodesta 1890 , toimittanut Philip Rees (1991, ISBN 0-13-089301-3 ), s. 417–418. 
  11. ^ Demant , Ebbo (1971) Hans Zehrer als politischer Publist. Von Schleicher zu Springer , Verlag von Hase und Köhler, Mainz 1971, ISBN 3-7758-0815-9 . 
  12. ^ Muller, Hans Dieter (1969). Puristusvoima: Axel Springerin tutkimus . Lontoo: Macdonald & Co., s. 143–148. ISBN 978-0-356-02689-3.
  13. ^ von Sothen, Hans Becker (2005), Hans Zehrer als politischer Publizist nach 1945. Julkaisussa Frank-Lothar Kroll toim. Die kupierte Alternative. Konservatismus in Deutschland nach 1945. s. 125–178. Duncker & Humblot, Berliini, ISBN 3-428-11781-6 
  14. ^ Keil, Lars-Broder. ""Unelmat muuttavat maailmaa"" . Axel Springer SE . Haettu 16. helmikuuta 2021 .
  15. ^ Haastattelu painettiin ja sitä käsiteltiin Die Weltissä (7. helmikuuta 1958). Stiftung Archiv der Parteien und Massenorganisationen der DDr im Bundesarchiv "Niederschrift der vertaulichedn Unterredung NS Chuschtschows mit den westdeutschedn Pressevertreten A. Springer und H. Zehrer, 29.1.1958, 29.1.1958, 29.1.1958.
  16. ^ a b c Kruip, Gudrun (25.–27. maaliskuuta 1999). "Rajoitettu tuki. Axel Springer Verlagin rooli länsimaalaisprosessissa" (PDF) . Amerikan vaikutus Länsi-Eurooppaan. Konferenssi Saksan historiallisessa instituutissa, Washington DC : 15, 19, 10 . Haettu 25.2.2021 . _
  17. ^ von Poscenzsky, Gert (1962). "As Befahl die Schwenkung" . Der Spiegel . Nro 48 . Haettu 20. helmikuuta 2021 .
  18. ^ a b Kruip, Gudrun (31. tammikuuta 1999). Das "Welt"-"Bild" des Axel Springer Verlags: Journalismus zwischen westlichen Werten und deutschen Denktraditionen . Berliini: De Gruyter. doi : 10.1515/9783486595918 . ISBN 978-3-486-59591-8.
  19. ^ Noam, Eli (1991). Televisio Euroopassa . Oxford University Press . s. 90 . ISBN 0-19-506942-0.
  20. ^ "CIA und die Presse" . Die Tageszeitung: Taz . 28. heinäkuuta 2003. s. 4 . Haettu 30. tammikuuta 2021 .{{cite news}}: CS1 maint: url-status ( linkki )
  21. ^ Blum, William (1986). CIA, unohdettu historia: globaalit interventiot toisen maailmansodan jälkeen . Lontoo: Zed Books. s. 114–116. ISBN 978-0-86232-480-3.
  22. ^ Waas, Murray (19. kesäkuuta 1982). "Piilotettu maksu". Kansakunta .
  23. ^ Kruip, Gudrun (1998). Das "Welt"-"Bild" des Axel Springer Verlags: Journalismus zwischen westlichen Werten und deutschen Denktraditionen . Oldenbourg, München. s. 91–92. ISBN 978-3-486-56343-6.
  24. ^ Gunkel, Christoph (21. syyskuuta 2012). "Spiegel-tapauksen 50. vuosipäivä: vedenjakaja Länsi-Saksan demokratialle" . Der Spiegel . Haettu 26. elokuuta 2013 .
  25. ^ Blair, Fraser (1. joulukuuta 1962). "Kuinka Adenauer herätti Saksan demokratian: hän hyökkäsi kansanlehteen . " Macleanin . Haettu 13. helmikuuta 2021 .
  26. ^ Taylor, Frederick (2011), Exorcising Hitler , Lontoo: Bloomsbury Press, s. 371.
  27. ^ Soukup, Uwe (2001). Ich bin nun mal Deutscher. Sabastian Haffner, Eine Biographie . Berliini: Aufbau Verlag. ISBN 3-596-15642-4.
  28. ^ "Kuinka Adenauer ehdotti Axel Springeria seuraajakseen" . Axel Springer SE . Haettu 6. maaliskuuta 2021 .
  29. ^ a b c d e f Sedlmaier, Alexander (2014). Kulutus ja väkivalta: radikaali protesti kylmän sodan aikaisessa Länsi-Saksassa . Ann Arbor: University of Michigan Press. s. 168–204. JSTOR j.ctv3znzm0.8 . Haettu 13. helmikuuta 2021 . 
  30. ^ "Zum Tod des Studenten Benno Ohnesorg" Vaterlandissa, Muttersprache: Deutsche Schriftsteller und ihr Staat von 1945 bis heute , toim. Klaus Wagenbach, Winfried Stephan ja Michael Krüger. Klaus Wagenbach Berliini, 1980, ISBN 380310100X . s. 247 
  31. ^ "- Presse-Cäsar mit "Bild"-Zeitung" . Deutschlandfunk Kultur (saksaksi) . Haettu 4. maaliskuuta 2021 .
  32. ^ "Studenten drohen: Wir schießen zurück", "Hier hören der Spaß und der Kompromiss und die demokratische Toleranz auf. Wir haben etwas gegen SA-Methoden." Kai Herrmann: Die Polizeischlacht von Berlin . Julkaisussa: Die Zeit , Nr. 23/1967
  33. ^ "Gefáhr für uns alle", Studenten gegen Springer, Der Spiegel , 6. toukokuuta 1968, s. 42
  34. ^ "Kolmiosainen huippukokous Dutschken salamurhayrityksen jälkeen" . www.axelspringer.com . 2019. Arkistoitu alkuperäisestä 11. elokuuta 2020 . Haettu 13.12.2021 . _
  35. ^ "Puna-armeijaryhmä: Terrorin kronologia" . DW . Deutsche Welle . Haettu 9. helmikuuta 2021 .
  36. ^ Sebastian Haffner, "Blutiges Spiel", Stern , 4. kesäkuuta 1972.
  37. ^ Koss, Jennifer (2010). Bildzeitung und Agenda-Setting: Die Titelseite der BILD als Beispiel für mediale Thematisierungsmacht . GRIN Verlag. ISBN 978-3-640-59818-2.
  38. ^ "Die Pressefreiheit ist bedroht" . Julkaisussa: Die Zeit , Nr. 22/1968, 31. toukokuuta 1968, käyttöpäivä 17. helmikuuta 2021
  39. ^ "Spiegel-Interview mit dem Vorsitzenden der Bonner Presse-Kommission Dr. Eberhard Günther" , Der Spiegel , 17. helmikuuta, nro. 27, 1968
  40. ^ Brandt, Willi (1992). Elämäni politiikassa . Lontoo: Viking. s. 266. ISBN 0-670-84435-7.
  41. ^ Welle (www.dw.com), Deutsche. "60 vuotta vanha, "Bild" -sanomalehti jakaa kuin aina | DW | 22. kesäkuuta 2012" . DW.COM . Haettu 24. helmikuuta 2021 .
  42. ^ Lange, Nils (2018). Von Kommunisten and Und Kolumnisten Sebastian Haffner, Matthias Walden ja DDR:n ongelmat . Ernste Reuter Hefte. ISBN 978-3-95410-215-0.
  43. ^ Jochen Staadt, Tobias Voigt, Stefan Wolle: Feind-bild Springer: Ein Verlag Und Seine Gegner . Vandenhoeck und Ruprecht, 2009. ISBN 9783525363812 . s. 165-166. 
  44. ^ "So fälschte die DDR BILD: An der Grenze wurde sie für 10 Pfennig verkauft" . bild.de (saksaksi). 2. heinäkuuta 2012 . Haettu 17. helmikuuta 2021 .
  45. ^ Meaney, Thomas (17. heinäkuuta 2020). "Bild, Merkel ja kulttuurisodat: Saksan suurimman tabloidin sisäinen tarina" . The Guardian . Haettu 17.7.2020 . _
  46. ^ Sontheimer, Michael (6. joulukuuta 2020). "Willy Brandt Warschaussa, Kniefall vor der Geschichte" . Der Spiegel . Haettu 14. helmikuuta 2021 .
  47. ^ ""Bild" lässt Willy Brandt für sich knien — BILDblog" (saksaksi) . Haettu 24. helmikuuta 2021 .
  48. ^ Saksalaiset ja juutalaiset holokaustista lähtien . Macmillan International Higher Education. 24. marraskuuta 2015. ISBN 9781137570291.
  49. ^ Nyky-Saksan historiallinen sanakirja . Rowman & Littlefield. 18. lokakuuta 2016. ISBN 9781442269576.
  50. ^ Saksalaiset ja juutalaiset holokaustista lähtien . Macmillan International Higher Education. 24. marraskuuta 2015. ISBN 9781137570291.
  51. ^ Nyky-Saksan historiallinen sanakirja . Rowman & Littlefield. 18. lokakuuta 2016. ISBN 9781442269576.
  52. ^ Der deutsch-israelische Dialogi: D search eines erregenden Kapitels deutscher Aussenpolitik . KG Saur. 1987. ISBN 9783598219405.
  53. ^ "Springer, Axel Caesar" . encyclopedia.com . Haettu 14. helmikuuta 2021 .
  54. ^ Nyky-Saksan historiallinen sanakirja . Rowman & Littlefield. 18. lokakuuta 2016. ISBN 9781442269576.
  55. ^ Rajoitettu, Alamy. "Arkistokuva – 9. tammikuuta 1958 [itse asiassa 1981] - Axel Springer sai Konrad-Adenauer-vapauspalkinnon: Tämän vuoden Konrad-adenauer-vapauspalkinnon myönsi Länsi-Berliinin kustantaja Axel Springer" . Alamy . Haettu 6. maaliskuuta 2021 .{{cite web}}: CS1 maint: url-status ( linkki )
  56. ^ "Axel Springerin lyhyt elämäkerta osoitteessa www.axelspringer.com" . Arkistoitu alkuperäisestä 18. heinäkuuta 2011 . Haettu 6. elokuuta 2010 .
  57. ^ Karacs, Imre; Koenig, Peter (31. toukokuuta 1998). "Se on kuin katsoisi kahden rappeutuneen vanhan norsun tanssivan . " The Independent . Haettu 2. heinäkuuta 2014 .