حریت

از ویکیپدیا، دانشنامه آزاد
پرش به ناوبری پرش به جستجو

حریت
Hurriyet.svg
Hürriyet ilk sayi.jpg
شماره اول، به تاریخ 1 مه 1948
تایپ کنیدروزنامه روزانه
فرمتBerliner ( برگ قبل از 15 اکتبر 2012)
مالک(های)هلدینگ دمیرورن
ویرایشگرحسن قلیچ
تاسیس شد1948 ( 1948 )
همسویی سیاسیجریان اصلی
لیبرالیسم
سکولاریسم [1]
زبانترکی
مرکز فرماندهیگونشلی، باغجیلار
شهراستانبول
کشوربوقلمون
جریاننزول کردن319,273 (8 ژانویه 2018 - 14 ژانویه 2018) [2]
سایت اینترنتیwww .hurriyet .com .tr این را در ویکی داده ویرایش کنید

حریت ( تلفظ ترکی:  [hyɾːiˈjet] ( گوش دادن )در مورد این صدا ، لیبرتی ) یکی از روزنامه های مهم ترکیه است که در سال 1948 تأسیس شد. از ژانویه 2018، این روزنامه با حدود 319000 تیراژ بالاترین تیراژ را در بین سایر روزنامه های ترکیه داشت. [2] حریت یک دیدگاه اصلی ، لیبرال و محافظه کار دارد. [1] خط تحریریه حریت را می توان بازار متوسط دانستکه ارزش سرگرمی را با پوشش خبری جامع و کادر قوی ستون نویسان ترکیب می کند.

حریت دارای دفاتر منطقه ای در استانبول ، آنکارا ، ازمیر ، آدانا ، آنتالیا و ترابزون و همچنین یک شبکه خبری متشکل از 52 دفتر و 600 خبرنگار در ترکیه و خارج از کشور است که همگی وابسته به خبرگزاری دوغان هستند که عمدتا به روزنامه ها و کانال های تلویزیونی خدمات ارائه می کنند. قبلا تحت مدیریت گروه رسانه ای دوغان (هولدینگ Doğan Yayın) بود. روزنامه حریت است در شش شهرستانها در ترکیه و در چاپ فرانکفورت ، آلمان . [3] از ژانویه 2017 ، طبق الکساوب سایت آن دهمین پربازدید در ترکیه، دومین وب سایت پربازدید روزنامه و چهارمین وب سایت خبری پربازدید بود. [4] در 21 مارس 2018، Doğan Yayın Holding، شرکت مادر حریت، به قیمت 1.2 میلیارد دلار به هلدینگ Demirören فروخته شد. [ نیاز به نقل از ] گروه Demirören به دلیل موضع طرفدار دولت خود شناخته شده است. [5]

تاریخچه

حریت توسط صدات سیماوی در 1 مه 1948 با پرسنل 48 نفری تأسیس شد. در هفته اول 50000 فروند، [6] حریت پنجاه و نهمین و آخرین نشریه سیماوی بود.

این یک روزنامه پرتیراژ در ترکیه به حساب می آید. [7] [8]

در سال 2018، حریت توسط هلدینگ دمیرورن ، متعلق به خانواده دمیرورن که از نزدیکان رئیس جمهور اردوغان به حساب می آیند، خریداری شد . [9]

بحث جریمه مالیاتی

در فوریه 2009، روزنامه به دلیل فرار مالیاتی توسط Doğan Group/Petrol Ofisi، 826.2 میلیون لیره (523 میلیون دلار آمریکا) جریمه دریافت کرد. به دنبال آن، بورس استانبول سهام هلدینگ دوغان را تعلیق کرد، [10] [11] [12] و فیچ رتبه حریت را به «BB-» کاهش داد . [13]

مدیران اجرایی در گروه دوغان این عقیده را که خوب مالیاتی با انگیزه بود سیاسی "ارعاب"، ناشی از روزنامه حریت را ارتباط نخست وزیر رجب طیب اردوغان و حزب سیاسی خود، حزب عدالت و توسعه ، به یک رسوایی خیریه در آلمان است. در مارس 2009، خوزه مانوئل باروسو ، رئیس کمیسیون اروپا ، نگرانی عمومی خود را در مورد این جریمه ابراز کرد و گفت که این جریمه "تکثرگرایی و آزادی مطبوعات" را تهدید می کند. [14]

در سپتامبر 2009، گروه دوغان به دلیل بی‌نظمی‌های مالیاتی گذشته، به میزان 2.5 میلیارد دلار جریمه شد. [14] [15]

جریمه ماه سپتامبر باعث ابراز نگرانی عمومی بیشتر از سوی کمیسیون اروپا و همچنین سازمان امنیت و همکاری اروپا شد . [16] همچنین باعث شد که برخی از منتقدان و سرمایه گذاران جهانی [17] جریمه ها را با استفاده ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور وقت روسیه از اتهامات فرار مالیاتی برای شرکت نفت ورشکسته یوکوس به دلایل سیاسی مقایسه کنند. اردوغان در مصاحبه ای این اتهام را رد کرد و آن را "بسیار زشت" و "بی احترامی" به خود و پوتین خواند. [16]

افراد قابل توجه

جوایز پروانه طلایی

حریت ، همراه با پانتن ، حامی جوایز سالانه پروانه طلایی است که در آن خوانندگانش به نامزدهای حوزه تلویزیون و موسیقی ترکیه رأی می‌دهند. [18]

منابع

  1. ^ a b اسرا اوزیورک بایگانی شده 22-04-2012 در ماشین راه برگشت ، نوستالژی برای مدرن: سکولاریسم دولتی و سیاست روزمره در ترکیه ، 2006، ص. 197 ، انتشارات دانشگاه دوک ، 2006، ISBN  0822338955
  2. a b "08 Ocak 2018 - 14 Ocak 2018 haftası Tiraj Tablosu" . بازبینی شده در 27 مارس 2018 .
  3. در طول 60 سال، حریت از گذشته تا امروز بایگانی شده در 04-09-2008 در ماشین راه برگشت . حریت کورومسال.
  4. «سایت های برتر در ترکیه» . چک . بازبینی شده در 4 ژانویه 2017 .
  5. ^ نیویورک تایمز. "گروه رسانه ای ترکیه توسط کنگلومرای طرفدار دولت خریداری شد" . بازبینی شده در 4 آوریل 2019 .
  6. «HÜRRİYET'İN KİLOMETRE TAŞLARI» . Hürriyet Kurumsal (به ترکی). 2005. بایگانی شده از نسخه اصلی در 23 مارس 2008 . بازیابی شده در 9 اکتبر 2008 .
  7. فینکل، اندرو (16 اوت 2007). "اخبار مناسب برای چاپ؟" . زمان امروز . بایگانی شده از نسخه اصلی در 27 مه 2015 . بازیابی شده در 3 اوت 2008 . من از طرفدار حریت به عنوان یک روزنامه نیستم . من معتقدم که از قدرت قابل توجهی که دارد سوء استفاده می کند.
  8. گورموش، آلپر (19 دسامبر 2008). "Konu: Ergenekon haberciliği... Soru: Hürriyet bunu neden göze alıyor?" . طراف (به ترکی). بایگانی شده از نسخه اصلی در 18 آوریل 2013 . بازیابی شده در 19 دسامبر 2008 . ...Türkiye'nin en etkili gazetesi...
  9. تایمز، نیویورک (21 مارس 2018). "گروه رسانه ای ترکیه خریداری شده توسط کنگلومرای طرفدار دولت (منتشر شده در سال 2018)" . نیویورک تایمز . ISSN 0362-4331 . بازیابی شده در 3 مارس 2021 . 
  10. «کپی بایگانی شده» . بایگانی شده از نسخه اصلی در 23 فوریه 2009 . بازیابی شده در 6 مه 2009 .CS1 maint: نسخه بایگانی شده به عنوان عنوان ( پیوند )
  11. «کپی بایگانی شده» . بایگانی شده از نسخه اصلی در 29 آوریل 2009 . بازیابی شده در 6 مه 2009 .CS1 maint: نسخه بایگانی شده به عنوان عنوان ( پیوند )
  12. «شاخص ترکیه سهام گروه دوگان و پترول اوفیسی را تعلیق کرد» . رویترز . 18 مارس 2009.
  13. «کپی بایگانی شده» . بایگانی شده از نسخه اصلی در 6 دسامبر 2010 . بازیابی شده در 8 سپتامبر 2009 .CS1 maint: نسخه بایگانی شده به عنوان عنوان ( پیوند ) [1] بایگانی شده در 22-07-2011 در ماشین Wayback
  14. a b دوگان با جریمه مالیاتی 2.5 میلیارد دلاری در دشمنی اردوغان ، سدا سزر و بن هلند، بلومبرگ ، 8 سپتامبر 2009
  15. ↑ دولت ترکیه گروه رسانه ای دوگان را با جریمه مالیاتی مورد ضرب و شتم قرار داد ، رویترز ، 8 سپتامبر 2009
  16. ^ a b نخست وزیر ترکیه از نبرد مالیات رسانه ای دفاع می کند ، مارک قهرمان، وال استریت ژورنال ، 5 اکتبر 2009
  17. ^ دشمنی تکان دادن ترکیه چاله اردوغان علیه دوغان روزنامه بارون آرشیو 2012/11/03 در پایگاه Wayback Machine ، بن هلند و فیرات Kayakiran، بلومبرگ ، 23 ژوئن، 2009
  18. «جوایز پروانه طلایی بهترین های دنیای تلویزیون و موسیقی ترکیه را به رسمیت می شناسند» . حریت . 14 نوامبر 2016 . بازیابی شده در 1 نوامبر 2019 .

پیوندهای خارجی